loading...
shikneik
کمال بازدید : 40 دوشنبه 19 مرداد 1394 نظرات (0)

قران و فیزیک

قرآن و فیزیک


قرآن کریم از ذرات تا کهکشانها

 

تَنزِیلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى( آیه 4 طه)

 

 کتابى است نازل شده از جانب کسى که زمین و آسمانهاى بلندبلندمرتبه

 

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى(آیه 5 طه)

خداى رحمان که بر عرش استیلا یافته است.

 

وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَأْتِینَا السَّاعَةُ قُلْ بَلَى وَرَبِّی لَتَأْتِیَنَّکُمْ عَالِمِ الْغَیْبِ لَا یَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَلَا فِی الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِن ذَلِکَ وَلَا أَکْبَرُ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ (آیه 3سوره سباء)

کافران گفتند قیامت هرگز به سراغ ما نخواهد آمد بگو آری به پروردگارم سوگند حتما به سراغ شما خواهد آمد خداوندی که از غیب آگاه است به اندازه ی ذره‏ اى [اتم ] درآسمانها و در زمین از وى پوشیده نیست و کوچکتر ازآن[کوارک]و بزرگتر از آن ملکولنیست مگر اینکه درکتاب ثبت شده است

أَوَلَمْ یَنظُرُواْ فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا خَلَقَ اللّهُ مِن شَیْءٍ وَأَنْ عَسَى أَن یَکُونَ قَدِ اقْتَرَبَ فَبِأَیِّ حَدِیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ (آیه ۱۸۵اعراف﴾

آیا درملکوت آسمانها و زمین و هر چیزى که خدا آفریده است ننگریسته‏ اند واینکه شاید هنگام مرگشان نزدیک شده باشد پس به کدام سخن بعد از قرآن ایمان مى‏آورن
َکَأَیِّن مِّن آیَةٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُون ( آیه ۱۰۵یوسف)
و چه بسیارنشانه‏ ها درآسمانها و زمین است که برآنها مى‏ گذرند درحالى که ازآنها روى برمى‏ گردانند.
الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(آیه191آل عمران)
آنان که خدا را در همه احوال ایستاده و نشسته و به پهلوآرمیده یاد مى‏ کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏ اندیشند که پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى منزهى تو پس ما را ازعذاب آتش دوزخ درامان بدار.
 آیات مذکوربه مشاهده وتفکردرآفرینش آسمانها و آن چه خلق شده یعنی مطالعه جهان هستی و نتیجه گیری از آنها و کشف قوانین طبیعت اشاره می کندجهان بینی یا جهان شناسی که به زبان علم فیزیک جهان شناسی علمی نامیده می شود. بطور کلی فیزیک علم مطالعه عملکرد جهان هستی است از ذرات بنیادی مانند کوارک یا هیگز بوزن تا ساختار های بسیار بزرگ مانند کهکشانها.قرآن کریم کتاب هدایت و بشارت به مومنین و انذار کافران است اما خلقت همه چیز را به عنوان نشانه های قدرت آفریدگارمعرفی می کند.علوم تجربی و فیزیک باعث شده درک و بینش ما از آیات قرآن کریم عمیق تر و ایمان و معرفت ما به پروردگاربیشتر شود.وقتیکه ما می فهمیم اتم حداقل از 61 ذره کوچکتر تشکیل شده و یا حداقل 200میلیارد کهکشان وجود داردکه برخی مانند کهکشان راه شیری خودمان بیش از 200میلیارد ستاره و بعضی مانند کهکشان M101 یک تریلیون ستاره دارند و هر ستاره چند سیاره دارد و هرسیاره یک تا چندقمر دارد و قطربعضی کهکشانها مانند آندرومدا،200 هزار سال نوری و بیشتر وسعت دارند، قدرت و عظمت آفرینش خدا را بیشتر درک می کنیم، این شناخت و معرفت نسبی است و رابطه مستقیم با علم دارد.
مرگ کهکشان راه شیری
مرگ کهکشان راه شیری، مدل فروپاشی جهان، واذالسماء فرجت، یوم تشقق السماء
 دریک مقیاس زمانی چندین میلیارد ساله کهشان راه شیری که درآن زندگی می‌کنیم خواهد مرد. به طور دقیق تر باید گفت که ما بر روی بازوی حلقوی اوریون کهکشان راه شیری زندگی می‌کنیم. موقعی که به آسمان شب خیره شده در برابر نور ستارگان بی‌شماری که آسمان را پر کرده‌اند احساس حقارت می‌کنیم در حقیقت به بخش کوچکی از ستارگان که بر روی بازوی اوریون قرار دارند نگاه می‌کنیم بقیه دویست میلیارد ستاره راه شیری آنقدر دورند که به سختی می‌توان آنها را تنها مانند نوار ابرگونه‌ای که از دل آسمان شب می‌گذرد مشاهده نمود.در فاصله حدود 2میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری نزدیکترین کهکشان همسایه ما کهکشان آندرومدای بزرگ قرار دارد که 2 تا 3 برابر بزرگتر از کهکشان ماست، این دو کهکشان با سرعت 125 کیلومتر در ثانیه به هم نزدیک می‌شوند و اصولا" ظرف 5تا 10 میلیارد سال آینده با هم برخورد خواهند کرد. ستاره شناسی به نام لارس هرنکوئیست از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروزگفته است:این تصادم مثل برخوردی خصمانه خواهد بود دراین مواجهه کهکشان ما تحلیل رفته و نابود می‌شود. آزتکها (تمدن مکزیک مرکزی که درقرن 15توسط اسپانیایها منقرض شد) اعتقاد داشتند پایان دنیا زمانی فرا خواهد رسید که خورشید از آسمان بیفتد، آنها پیشگویی کرده بودند این اتفاق زمانی خواهد افتاد که خورشید خسته شده آذوقه زمین به پایان رسیده است وستارگان ازآسمان‌ها تکانده خواهند شد.
قرآن کریم واقعه مذکور را چنین بیان می‌فرماید:
(فاذا النجوم طمست .واذا السمآء فرجت . واذا الجبا ل نسفت . سوره مرسلات آیات8 و9 و10)
وقتی که ستارگان همه بی‌نور و محو شوند. و آسمان را بشکافند. وکوهها پراکنده شوند.
 (یوم تشقق السمآء با لغمام ونزل الملئکه تنزیلا" سوره فرقان آیه25)
یاد کن روزی را که ابرها آسمان را پاره می‌کنند وفرشتگان با سرعت تمام به امر حق فرود آیند.
(السمآء منفطر به کان وعده مفعولا.سوره مزمل آیه 18)
 روزی که آسمان شکافته شود و به وعده داده شده عمل خواهد شد.
( اذا السمآء انفطرت .اذا السمآء انشقت . سوره انفطار آیه 1 وسوره انشقاق آیه 1)
هنگامیکه آسمان شکافته شود.
(فارتقب یوم تا تی السمآء بدخان مبین.یغشی النا س هذا عذاب الیم ربنا اکشف عنا العذاب انا مومنون.سوره دخان آیات 10 و11و12 ) ای رسول منتظر باش روزی که آسمان دودی پدید آرد آشکارکه این عذابی است دردناک مردم را احاطه کند(و کافران فریاد برآرند) پروردگارا این عذاب از ما برطرف سازالبته ایمان می‌آوریم.
(یوم نطوی السمآکطی السجل للکتب........ سوره انبیاء آیه 104)
روزی که آسمان را مانند طومار در هم پیچیم و به حال اول که آفریدیم باز گردانیم این وعده ماست البته انجام خواهیم داد.
براساس آیات مذکورپایان جهان با ایجاد شکاف ودونیمه شدن کهکشان و پیچیده شدن آن از لبه‌های پاره شده به صورت طومار شروع به جمع شدن و فروپاشی خواهد کرد و نهایتا" ابعاد ابرفضا را در بر خواهد گرفت، بیان این مدل مرگ کهکشان وفروپاشی جهان توسط قرآن کریم ساده وکامل ترازآن است که استیون‌ هاوکینگ درکتاب تاریخچه زمان
 تردید تشریح کرده و یا سایر فیزیکدانان نظر داده‌اند و در بخش مدل جهان اشاره شد. بنابراین میزان چگالی متوسط نقش چندان مهمی دراین فرآیند ندارد که در جستجوی ماده گم شده باشیم.
مرگ خورشید،
 خورشید ما ستاره‌ای میان سال است،سن خورشید تقریبا5 میلیارد سال بوده و احتمالاً برای مدت 5 میلیارد سال دیگرهمچنان ستاره‌ای زرد رنگ باقی خواهد ماند،ولی وقتی که خورشید ما منبع سوخت هیدروژن خود را به پایان می‌رساند هلیوم را سوزانده وبه شدت منبسط می‌شود تا تبدیل به یک غول سرخ می‌شود. جو خورشید به سرعت گسترده شده و سرانجام به مدار مریخ رسیده و مدار زمین به تمامی درون جو خورشید قرار خواهد گرفت به طوریکه به دلیل دمای بسیار زیاد خورشید خواهد سوخت. کارل ساگان ستاره شناس و کیهان شناس می‌گوید: پس از میلیاردها سال آخرین روزکامل زمین فرا خواهد رسید کلاهک‌های یخی مناطق قطب شمال و جنوب ذوب خواهند شد و سیل تمام سواحل را در برخواهد گرفت، دمای بالا باعث تبخیرحجم عظیمی از آب اقیانوسها شده واین امر موجب افزایش ابرها می‌شود که مثل سپری مانع ازرسیدن نورخورشید به زمین می‌شوند و برای مدتی کوتاه پایان کار را به تعویق می‌اندازد، سرانجام آب اقیانوسها می‌جوشند و جو بخارشده در فضا پراکنده می‌شود وبزرگترین بد بختی قابل تصورسیاره ما را دربرمی‌گیرد .
قرآن کریم دراین باره می‌فرماید:
 (اذا الشمس کورت. و اذا النجوم انکدرت .
هنگامیکه خورشید درهم پیچیده می‌شود. و هنگامیکه ستارگان بی‌فروغ شوند. سوره تکویر.آیه 1و2 )
(وخسف القمر. وجمع الشمس والقمر.
و ماه تاریک می‌شود و خورشید و ماه جمع شوند. سوره قیامه آیات 8 و9)
 (واذا البحار فجرت. و هنگامی که آب دریاها ‹به سوی خشکی روان› گردند. سوره انفطارآیه 3)
 (واذا البحا رسجرت. و دریاها شعله ور شوند. سوره تکویرآیه 6)
 (اذا زلزلت الارض زلزالها. اذا رجت الارض رجا" .
 (هنگامیکه زمین به سخت تلزل
قعه آیه 4)
 (تکون الجبا ل کا لعهن المنفوش . و تکون الجبال کا لعهن .
وکوهها مانند پشم زده متلاشی می‌شوند.سوره قارعه آیه 5 وسوره معارج آیه 9)
 (واذا الارض مدت .والقت ما فیها و تخلت .
و هنگامیکه زمین به یکباره کشیده شود وهرچه در درون داشته همه را بیرون افکند. سوره انشقاق آیات 3 و 4)
 (یرسل علیکما شواظ من نارونحاس فلاتنتصران . فاذاانشقت السمآء فکانت ورده کالدهان.
خدا برسر شما شراره‌های آتش و دود فرود آرد تا هیچ نصرت ونجاتی نیابید. آنگاه که آسما ن شکافته شود تا چون گل سرخ رنگ وهمچون روغن روان گردد.سوره الرحمن آیه 35 و 37
 (یوم تکون السمآء کا لمهل . روزیکه آسمان چون فلز مذاب شود. سوره معارج آیه 8)
خلقت خداوند به اندازه بوده است
إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ، فریمن دایسون، بارالکتیریکی الکترون، الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍسوره الرحمن آیه
 
 قرآن کریم درآیه 49سوره قمر می فرماید: (إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ.ما هرچه آفریدیم باندازه آفریدیم)
در آیه 21 سوره حجر می‌فرماید:(وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ . و هیچ چیز نیست مگر آنکه خزائن آن نزد ماست و ما آن را جز به اندازه‏اى معین فرو نمى‏ فرستیم)
در کتاب داستان زندگی و پژوهشهای استیون‌هاوکینگ می‌نویسد:
مثالهای زیادی درباره این تنظیم ظریف وجود دارداگربارالکتریکی الکترون (19-10×1.602کولمب)اندکی تفاوت داشت،ستارگان یا نمی سوختند تا نورآنها به ما بتابد،یا به صورت ابرنواخترها منفجر نمی شد ند تا درفضا مواد اولیه لازم برای تشکیل ستاره‌هایی مانند خورشید یا سیاره‌هایی مثل زمین تولید شود. اگر قدرت گرانی ضعیفترین نیروی چهارگانه نبود کهکشانها وسیستمهایی مثل منظومه شمسی تشکیل نمی شدند.همچنین اودرکتاب تاریخچه زمان خود می‌نویسد : تعداد کوارکها خیلی بیشترازپادکوارکها است، اگرتعدادشان برابر بود یکدیگررا نابود می‌کردند وجهانی سرشارازتشعشع وتهی ازماده برجای می‌گذاشتند نه کهکشانی می‌ماند، نه ستاره‌ای ونه سیاره‌ای .
فیزیکدانی به نام فریمن دایسون خاطرنشان می‌کند: وقتی جهان را در نظر گرفته وبسیاری ازحوادث فیزیکی وستاره شناسی را می‌بینیم که به نفع ما دست به دست هم داده‌اند تقریبا" بنظرمی رسد که گویی جهان ! به مفهومی باید ازقبل می‌دانسته که ما به آن پا می‌گذاریم این موضوع ما را به نسخه قوی اصل انسان نمایی رهنمون می‌سازد که می‌گوید، تمام ثابتهای فیزیکی جهان به دقت انتخاب شده‌اند تا زندگی در جهان ما ممکن شود.نسخه قوی به خاطراینکه سئوالاتی درباره وجود خدا مطرح می‌کند در جمع دانشمندان بسیارجنجالی تراست .
(الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ.سوره الرحمن آیه 5.خورشید و ماه با حساب معین درگردشن
نیروی حیات
 درسال 1877شخصی به نام هنری اسلید اهل ایالات متحده با توانایی‌های روحی طی دیداری ازلندن برای افراد سرشناس شهر جلسات احضارروح ترتیب داد بلافاصله اوبه جرم شیادی واغفال مردم متهم ودستگیروبه دادگاه کشیده شد وجالب آنکه یوهان زولنر استاد اختر فیزیک دانشگاه لایپزیک به دفاع ازاوپرداخت وجمعی از فیزیکدانهای برجسته را به دفاع ازاسلید فراخواند که تنی چند از مشهورترین فیزیکدانهای قرن 19 مانند ویلیام کروکسمخترع لامپ اشعه کاتدی که امروزه تصاویرتلویزیون و کامپیوتررا درآن مشاهده می‌کنیم و جی تامسون کاشف الکترون و برنده جایزه نوبل که درسال 1904 جایزه نوبل گرفت وویلهم وبردربین آنها بودند وقتی که زولنرنتایج آزمایشات را درمجلات علمی فیزیک که در حضور دانشمندان برجسته انجام شده بود به چاپ رسانید،دفاعیات آنها توجه تمام جامعه لندن را به خود جلب کرد درواقع این مورد یکی ازچند حادثه مشهور مرتبط با روح گرایان ومدیوم‌ها درقرن 19بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 274
  • کل نظرات : 32
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 18
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 49
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 131
  • بازدید ماه : 304
  • بازدید سال : 7,150
  • بازدید کلی : 60,768