loading...
shikneik
☺♪reza♪☻ بازدید : 43 شنبه 03 مرداد 1394 نظرات (0)

خواص طالبی

این میوه باوجود اینکه کالری و چربی پایین دارد اما غنی از پلی فنول، ویتامین و مواد معدنی که برای سلامتی مفید اند.

  این میوه منبع عالی از ویتامین A است که یک آنتی اکسیدان قوی و برای بینایی ضروری است. این ویتامین برای حفظ سلامتی پوست نیاز است. مصرف میوه جات غنی از ویتامین A به حفاظت در برابر سرطان ریه و حفره ی دهان نیز کمک می کنند.

 طالبی یكی از غنی ترین میوه های حاوی ویتامینC است. طالبی علاوه بر ویتامین هایA وC حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین هایB6،B3،B5  وB1 است.مجموعه‌این ویتامین ها، به خصوص ویتامین های گروه B در این میوه، آن را به ماده ای بسیار خوب برای تنظیم متابولیسم در بدن تبدیل کرده و از این رو میوه ای بسیار مفید برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر است. خصوصا اگر افزایش وزن مد نظر است توصیه می شود آب آن مصرف شود.

  طالبی سرشار از آنتی اکسیدان هاستلذا بدن رادر مقابل رادیکال های آزاد و عوامل مضر محافظت می کند. زه آگزانتین ترکیب مهمی در طالبی است که از چشم در برابر اشعه ی فرابنفش محافظت می کند و از ابتلا به بیماری های چشمی نظیر آب مروارید جلوگیری می کند. این میوه منبع از پتاسیم است که برای کنترل فشار خون مفید است.

 طالبی میوه ای خنک و اشتها آور است و به دلیل دارابودن درصد بالای آب، فیبر و مواد معدنی مناسب، ادرارآور و ملین است.

 خوردن طالبی پس از غذا برای درمان کم خونی مفید است.

بیماران دیابتی باید در مصرف طالبی احتیاط کنند و یا آن را مصرف نکنند، همچنین افراد مبتلا به مشکلات معدی باید از زیاده روی مصرف طالبی پرهیز کنند.

بطور کلی توصیه می شود که در مصرف این میوه های آبدار تعادل را رعایت کرده و تنوع مصرف میوه ها را هم در نظر بگیریم و از 3-4 واحد میوه ای که در روز توصیه می گردد سعی کنیم از میوه های مختلف استفاده کنیم تا از اثرات مفید آنها بر سلامتی خود لذت ببریم.

☺♪reza♪☻ بازدید : 90 جمعه 02 مرداد 1394 نظرات (0)



انجیر در آسیا رویش می کند. امروزه بیشتر از 600 نوع متفاوت انجیر وجود دارد. انجیر خشک محتوی مقدار زیادی قند( در حدود 60 درصد) می باشد. این دلیل خوبی است برای آن که ورزشکاران از انجیر استفاده می کردند.

 

 

رومی ها انجیر تازه را به برده هایشان می دادند، برای آن که آن ها بتوانند بهتر کار کنند. انجیر خشک در آن زمان خیلی کم مصرف می شد. انجیر از درختی به نام فیکوس( Ficus) می روید.

 

 

انجیر یک میوه شیرین می باشد. محتوی مقدار زیادی هسته است و غالبا خشک مصرف می شود. انجیر تازه بسیار خوشمزه می باشد و از آن مربا و ترشی درست می کنند.

 


پوست انجیر بسیار نرم است و به همین خاطر نگهداری و انتقال آن بسیار مشکل می باشد.

 


در کشورهای گرمسیر، انجیر به صورت خشک صادر و ذخیره می شوند.

 


انواع مختلف انجیر، دارای برگ های متفاوتی می باشد.

 

 

درخت انجیر در حدود 6- 5 متر می باشد. درخت انجیر برگ های سبز و خاکستری رنگ دارد. میوه درخت انجیر، زرد رنگ می باشد. درخت انجیر تا 20 سال میوه می دهد.بر طبق تحقیقات سازمان خواربار آمریکا، ایران دومین کشور بزرگ صادر کننده انجیر می باشد.

 


انجیر تازه را از اوایل خرداد تا اوایل شهریور می توان یافت. اما انجیر خشک را در هر زمان که میل داشتید، می توانید پیدا کنید.

 

 

حال فواید انجیر را برای شما بیان می کنیم:

 

 

خواص انجیر

 

1- کاهش فشار خون

 


انجیر منبع خوب پتاسیم می باشد و همان طور که می دانیم، پتاسیم، عنصری است که برای کنترل فشار خون به کار می رود. کمبود پتاسیم، مخصوصا وقتی که غذاها دارای مقدار زیادی سدیم(نمک) باشند، می تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود.

 

 

2- کاهش وزن


انجیر، منبع خوبی از فیبرهای غذایی می باشد. فیبر، اثر مفیدی بر کاهش وزن دارد و گرسنگی را به تاخیر می اندازد.

 


3- جلوگیری از سرطان سینه


به خاطر داشتن فیبر بالا، از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می کند.

 


4- بالا برنده تراکم استخوان


انجیر دارای مقدار زیادی کلسیم (79 میلی گرم در 224 گرم انجیر) می باشد. تحقیقات نشان داده است که کلسیم در انجیر به همان اندازه کلسیم موجود در شیر می باشد.

 


کلسیم، به عنوان بالا برنده تراکم استخوان شناخته شده است. به علاوه، پتاسیم موجود در انجیر، دفع ادراری کلسیم را کاهش می دهد. پس انجیر یکی از بهترین ها برای افزایش تراکم استخوان می باشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 

 

5- جلوگیری از ضعف عضلات

 

مطالعات نشان داده است که افرادی که روزانه 3 عدد یا بیشتر میوه مصرف می کنند، ضعف و انحطاط عضلانی کمتری دارند.

 


6- انجیر منبع خوبی از منیزیم نیز می باشد.

 

 

7- ملین و ضد یبوست است.

 

 

8- به بهبود سرفه و نفس کشیدن راحت کمک می کند.

 

 

9- انجیر تازه مقدار کمی ویتامین C دارد و بهترین منبع(نسبت به دیگر میوه ها) ویتامین B6 می باشد.

 

 

10- انجیر برای هضم بهتر غذا بسیار مفید است. برای کم خونی مفید است.

 

 

11- انجیر برای افراد دارای کلسترول بالا و اسید اوریک بالا ، بسیار مفید است.

 

 

12- تشنگی را از بین می برد.

 

 

13- انجیر به عنوان دارویی برای تولید انرژی و قوی شدن به کار می رود.

 

 

14- انجیر برای افرادی که رشد غیر طبیعی دارند، بسیار مفید می باشد.

 

 

15- از سرطان روده جلوگیری می کند. انجیر جلوی رشد سلول های سرطانی را می گیرد.

 

 

16- آنتی اکسیدان زیادی نسبت به سایر میوه ها دارد.

 

 

17- امگا 3 و امگا 6 دارد. پس برای سیستم اعصاب، مغز و قلب بسیار مفید می باشد.

 

 

18- سدیم کمی دارد.

 

 

19- انجیر برای بهبود سردرد، دندان درد ، تهوع، تب، نقرس، گوش درد ، سوختگی، معده درد، ورم چرکی(آبسه) ، بیماری های ریوی و بیماری های مقاربتی مفید است.



فواید انجیر خشک

 

 

خواص انجیر

 

 

1- انجیر خشک درمان کننده نفخ و باد معده می باشد.

 

 

2- انجیر خشک نسبت به انجیر تازه، 5 برابر بیشتر کالری دارد.

 

 

3- انجیر خشک دارای مقدار زیادی آهن می باشد.

 


فواید شیره انجیر

 

1- شیره انجیر داروی خوبی برای افسردگی می باشد.

 


2- شیره انجیر، از بین برنده زگیل می باشد.

 

 

فواید برگ انجیر

 

 

خواص برگ انجیر

 


ممکن است با خودتان فکر کنید که برگ انجیر به چه دردی می خورد. در بعضی از کشورها، برگ انجیر، جزوی از غذا می باشد.

 

 

1- برگ انجیر برای دیابتی ها مفید است و مقدار انسولین تزریقی مورد نیاز برای شخص دیابتی را کم می کند.

 

 

2- برگ انجیر را به آب جوش اضافه می کنند و به عنوان مرهم برای درد به کار می برند.

 

 

3- برگ انجیر به پایین آوردن تری گلیسیرید خون کمک می کند.

 

 

نعمات خداوند بسیار زیاد است. به هر نعمتی نگاه کنید، می بینید برای همه ما خوب و مفید است.

 

 

اما نباید هیچ گاه این اصل را فراموش کنیم که: "کم بخور، همیشه بخور".

☺♪reza♪☻ بازدید : 27 جمعه 02 مرداد 1394 نظرات (0)

قند موجود در توت سفید برای كسانی كه مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد.

 

درخت توت از درختان بزرگ و مرتفعی است كه ارتفاع آن به 20 متر و قطرش به یك متر می‌رسد. این درخت بومی چین است و در چین مركزی و شرقی به صورت بومی وجود دارد. توت قرن‌ها پیش به اروپا برده شد. این درخت در آمریكا در اوایل دوران استقلال این كشور به عنوان منبع غذایی برای كرم ابریشم مورد استفاده قرار گرفت.

 

پوست شاخه‌های جوان نیز برای بسته‌بندی و بستن پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ درخت توت سفید، به عنوان تنها غذای كرم ابریشم، اهمیت اقتصادی ویژه‌ای ‌دارد و گاه درخت توت اساسا به همین منظور كاشته می‌شود.

 


توت با خاصیت

 

توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پركالری است. یكصد گرم توت كه تقریبا معادل یك فنجان است حاوی 61 كالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی 0.9 گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت كه پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. این حجم توت 1.1 گرم چربی دارد و حاوی 16 میلی‌گرم كلسیم است. میزان كلسیم توت قابل توجه است. بد نیست بدانید میزان توصیه شده‌ كلسیم 800 میلی‌گرم در روز است. یكصد گرم توت همچنین حاوی 0.8 میلی‌گرم آهن،

280 واحد بین‌المللی ویتامین آ ، 0.02 میلی‌گرم ویتامین بی یك ، 0.06 میلی‌گرم ویتامین بی 2 ،1.1 میلی‌گرم ویتامین B3 و 16 میلی‌گرم ویتامین c است. توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم است. بد نیست بدانید هر 100گرم توت خشك 360 كالری انرژی تولید می‌كند.

 

 

خواص درمانی توت

 

قند موجود در توت سفید برای كسانی كه مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشك بخورند.

 

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اكسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اكسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد كه یكی از آنها كاهش میزان كلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.


نقش دیگر آنتی‌اكسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.


توت در سهل كردن جریان ادرار نیز نقش دارد.

 

مصرف این میوه وزن را كاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت كالری جذب شده در بدن را كاسته و موجب كاهش وزن می‌شود.


توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای كسانی كه كم‌خونی دارند توصیه می‌شود.

 

جوشانده پوست خشك شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، ملین و روان‌كننده مزاج است.

 

توت به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در كاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است.

 

ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

☺♪reza♪☻ بازدید : 41 جمعه 02 مرداد 1394 نظرات (0)

زردآلو بومی نواحی چین است و هنوز هم به صورت وحشی در این مناطق می روید. این درخت در اوایل قرن اول میلادی به آسیا و اروپا راه یافت. ارتفاع درخت زردآلو تا 6 متر هم می رسد . برگ های آن مانند قلب نوک تیز و به رنگ سبز روشن مایل به زرد می باشد . گل های زردآلو درشت و به رنگ سفید متمایل به قرمز است . میوه آن گوشتی و زرد رنگ ، با طعمی مطبوع و شیرین بوده که در اواسط تابستان می رسد. هسته زردآلو صاف ، قهوه ای و بیضی شکل است. در داخل هسته مغز آن قرار درد که طعم آن گاهی شیرین و گاهی تلخ می باشد.

 


مواد مغذی موجود در زردآلو و اثرات مفید آنها :

 

این میوه سرشار از ویتامین های A و C و آهن است. مواد مغذی موجود در زردآلو از چشم ها و قلب حفاظت می کنند و فیبر موجود در آن بر علیه بیماری ها مبارزه می کند.

 

زردآلو منبع غنی بتاكاروتن (پیش ساز ویتامین A ) است. زردآلوهایی كه رنگ نارنجی تیره دارند، حاوی بتاكاروتن بیشتری هستند. مواد غذایی حاوی بتاكاروتن باعث كاهش خطر بروز بیماری های قلبی، سكته ، آب مروارید و بعضی سرطان ها می شوند.

 

مقادیر بالای بتاکاروتن و لیکوپن موجود زردآلو باعث می شود غذای مفیدی برای حفظ سلامتی قلب باشد. این دو ماده بعنوان آنتی اکسیدان، از اکسیداسیون LDL- کلسترول و بروز بیماری قلبی جلوگیری می کنند.

 

بتاکاروتن در بدن ، به ویتامین A تبدیل می شود . پس می توان گفت زردآلو منبع غنی ویتامین A است که در حفظ بینایی چشم موثر است و بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی جلوی تخریب سلول ها توسط رادیکال های آزاد را می گیرد.


زردآلو منبع غنی بتاکاروتن است. لذا در تقویت بینایی چشم ، جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و آب مروارید موثر است.


رادیکال های آزاد، عدسی چشم را تخریب می کنند و باعث بروز آب مروارید می شوند یا اینکه ذخیره ی خونی چشم ها را از بین برده و باعث تخریب بافت چشم می شوند.


زردآلو حاوی فیبرهای محلول در آب است. مطالعات نشان می دهد مصرف فیبرهای محلول باعث حفظ قند خون در مقدار طبیعی و كاهش كلسترول خون می شود. فیبر موجود در زردآلو از بروز یبوست و بیماری های روده ای جلوگیری می کند.

 

برگه زردآلو سرشار از پتاسیم است. مصرف مواد غنی از پتاسیم باعث تنظیم فشارخون می شود.

 

زردآلوی رسیده به علت دارا بودن ویتامین های گروه B برای درمان بیماری های عصبی و روحی ، بی خوابی، خستگی شدید، گیجی، فراموشی و ... مفید است.

 

میوه و هسته شیرین زردآلو به علت دارا بودن ویتامین C برای تقویت بدن، رفع اختلال در رشد کودکان، جلوگیری از خونریزی لثه موثر است.

 

به علت داشتن آهن در خون سازی موثر است.

 


سایر خواص درمانی زردآلو :

 

خواص زرد آلو

 

 


تصفیه کننده خون است. عروق را باز می کند . ملین است .

 

بوی بد دهان را رفع می کند. تب بر است . به علت داشتن کبالت برای کم خونی مفید است . التهاب مفاصل را برطرف می کند. ضد نرمی استخوان است . برای قلیایی کردن بدن مفید است.

 


همچنین :

 

    زردآلو به علت داشتن مقداری اسید سالسیلیک ، برای درد مفاصل و رماتیسم مفید است.

 

    زردآلو، خنک و اشتها آور است.

 

    زردآلو، باعث رفع تشنگی و عطش می شود.

 

    برای رفع یبوست و بواسیر مفید است.

 

    مصرف برگه زردآلو سبب هضم غذا میشود و از یبوست جلوگیری میكند. برای مصرف برگه ، ابتدا آن را با آب بشویید . سپس آن را در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. سپس یک دانه لیموترش در آن بیندازید و صبح ناشتا ، برگه خیس خورده را همراه با آب آن میل کنید که برای رفع یبوست بسیار مفید است.

 

    حرارت درونی بدن را پایین میآورد.

 


برگه زردآلو باعث هضم غذا می شود و برای یبوست مفید است.

 


تذکراتی در مورد مصرف زردآلو :

 

 

خواص زرد آلو

 


* از زیاده روی در مصرف زردآلو خودداری کنید ، زیرا مصرف زیاد آن در هضم مواد غذایی ایجاد اختلال کرده و دچار اسهال می شوید.

 

* افرادی که ناراحتی کبدی دارند، باید از زیاد خوردن زردآلو پرهیز کنند.


* هسته تلخ زردآلو مواد سمی به نام اسید سیانیدریک و اسید پروسیک دارد . لذا خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناک است.


* مصرف زیاد زردآلو باعث ایجاد لک های سفید پوستی می شود.

 

* زردآلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است ، لذا برای سرد مزاجان مضر است. اگر زردآلو را همراه با هسته شیرین آن بخورید ، دچار نفخ معده نخواهید شد.


* كسانى كه دچار سوزش یا نفخ معده هستند، از مصرف زیاد زردآلو پرهیز كنند.

 

* زردآلو به طور کلی دیرهضم و نفاخ است . بنابراین اشخاص مسن و کودکان باید از خوردن زیاد آن پرهیز کنند .


* زردآلو را همیشه قبل از غذا بخورید و هسته اش را نیز همراه آن مصرف کنید ، زیرا هسته شیرین زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آن را آسان می سازد .


* این میوه را هنگام ناشتا وبا معده خالی نخورید، زیرا سبب دل پیچه مى شود.

 

* زردآلوی کال و نرسیده دیرهضم و نفاخ است . همچنین ترشح اسید معده را افزایش می دهد و باعث ترش کردن معده می شود.


* هرگز زردآلو را بعد از غذاهای سنگین نخورید.


* بعد از خوردن زردآلو آب سرد ننوشید یا با آب سرد استحمام نکنید، زیرا باعث ایجاد گاز و نفخ در معده می شود.


* اگر بعد از خوردن زردآلو دچار سنگینی و نفخ معده شدید ، فوراً مقداری زیره را دم کرده و میل نمایید یا مقداری عرق زیره یا عرق نعنا بخورید.

 


خواص درمانی هسته و برگ زردآلو :

 

 

خواص زرد آلو

 


هسته زردآلو از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک ، و برگ و گل آن سرد و خشک است .

 

    هسته زردآلو تقویت کننده قوای جنسی است.

 

    اگر چند قطره از روغن هسته را در گوش بچکانید ، صداهای گوش را از بین برده و سنگینی گوش را درمان می کند.

 

    روغن هسته برای نرم کردن پوست مفید است .

 

    روغن هسته اگر تلخ باشد ، کرم معده و روده را از بین می برد.

 

    روغن تلخ هسته ورم مقعد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد می کند.

 

    دم کرده برگ زردآلو برای قطع اسهال مفید است .

 

    برای تسکین درد گوش ، چند قطره از دم کرده برگ زردآلو را در گوش بچکانید .

 


از زردآلو میتوان برگه ، كمپوت و نكتار زردآلو تهیه كرد.

 


برای تهیه نكتار زردآلو ، مقداری زرد آلوی رسیده و سالم را در مخلوط كن بریزید. سپس كمی آب ، یخ و شكر به آن بیفزایید و آن را مخلوط كنید. با این مخلوط خنك و خوشمزه می توانید از میهمان گرمازده ی خود در فصل تابستان پذیرایی كنید.

☺♪reza♪☻ بازدید : 218 جمعه 02 مرداد 1394 نظرات (0)

گلابی میوه ای است سبز یا زرد رنگ ، آبدار و مخروطی شکل که دارای طعمی خوش و معطر است. گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می باشد. گلابی بعد از سیب مهم ترین میوه دانه دار دنیا و ایران به شمار می آید. گلابی را در زبان عربی سَفرجَل یا عَرمُوط و در زبان انگلیسی PEAR می گویند.

 


گونه های مختلف گلابی طعم های گوناگون از ترش تا شیرین دارند . این میوه حاوی ویتامین های E و C ، کلسیم ، آهن، منیزیم و روی است. چون گلابی میوه ای آبدار و حاوی ویتامین C می باشد ، در زیبایی پوست شما بسیار مؤثر است. یکی از خواص گلابی ملین بودن آن است . همچنین دانه های ریزی که در موقع خوردن گلابی زیر دندان احساس می کنید، برای دفع مواد زائد بدن بسیار مؤثر است.

 

 


گیاه گلابی و انواع آن

 

 

خواص داروئی گلابی

 


درخت گلابی در برابر سرما از سیب حساس تر است. گل های گلابی در بهار کمی زودتر از سیب باز می شوند ، به همین دلیل بیشتر در معرض خطر سرمای بهاره قرار می گیرند . در تابستان، گیاه گلابی گرما را بیشتر از سیب تحمل می کند. گل و میوه گلابی در انتهای شاخه ها و سیخک های دو ساله بوجود می آید ، بنابراین هنگام هرس درختان بارور ، باید در حفظ سیخک ها دقت کرد. میزان محصول در باغ های معمولی به 45 تن در هکتار می رسد. تعداد ارقام گلابی موجود در ایران حدود 120 نوع است. مهمترین ارقام بومی عبارتند از :

 


شاه میوه کرج ، شاه میوه خراسان ، شاه میوه اصفهان ، گلابی نطنز کاشان ، محمدعلی مشهد ، سه فصله کرج ، سیبری ، گلابی پیغمبری .

 


از گلابی های خارجی نیز که کم و بیش در ایران کشت می شوند می توان : آنژو، وینترنلیس، بارتلت، دوشس، ژاندارک، باسه، کولمار، بوره ژیفار و دوینه دوکومیس را نام برد. بارتلت که در اروپا بنام ویلیامز مشهور است، مهم ترین و پر کشت ترین گلابی در دنیا به شمار می رود.

 


یک نوع گلابی جنگلی که در کهکیلویه می روید و تخم آن زیاد است را انجوجک می نامند. میوه آن قابل استفاده نیست، ولی زمانی که میوه روی خاک می افتد و می پوسد، تخم آن را جمع آوری می کنند که استفاده درمانی زیادی دارد.

 

 


خواص درمانی گلابی

 

 

خواص داروئی گلابی

 


قسمت هایی از درخت گلابی که مورد استفاده غذایی و درمانی قرار می گیرد: 1- میوه 2- برگ 3- پوست درخت آن است. گلابی را می توان بصورت خام یا پخته ( مربا و کمپوت) مصرف کرد.

 

 

گلابی میوه ای عالی و گوارا و پرآب است که خاصیت لینت دهندگی دارد. افرادی که یبوست دارند سعی کنند 1 تا 2 عدد گلابی در روز بخورند و بلافاصله 1 لیوان آب ولرم بنوشند که خاصیت ملین آن قوی تر شود.

 

 

گلابی میوه ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می شود.

 

 

گلابی دارای دانه های بسیار ریزی است که خصوصاً نزدیک هسته آن زیاد است. این دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمی شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاک می کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند.

 

 

پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد ، از نظر ویتامین ها غنی تر است. به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است ، لذا نباید هنگام خوردن ، پوست آن را جدا کنید.

 

 

کسانی که مبتلا به فشار خون هستند ، اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آنها تصفیه خواهد شد .

 

 

گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است . تانن و پتاسیم آن، اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس، آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.

 

 

گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.

 

 

گلابی به علت دارابودن ارسنیک رعشه را درمان می کند.

 

 

ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور( BORON ) است که با افزایش جذب کلسیم ، از بروز پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می کند.

 

 

موادی که برای استخوان ها مفیدند، برای مغز نیز نافع اند. گلابی هم از این قاعده مستثنی نیست و از میوه هایی است که برای حافظه و تمرکز حواس مفید است.

 

 

مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برد، بسیار مفید است. شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می بریم. در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.

 

 

گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.

 

 

گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و پوست می شود.

 

 

گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است . شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را" شاه میوه" خوانده است.

 

 

گلابی ترشح بزاق را افزایش می دهد ،در نتیجه هضم غذا را آسان می کند . پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.

 

 

فیبر موجود در گلابی لینین(LININ) است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش کلسترول خون بسیار مؤثر است.

 

 


در مورد برگ آن؛

 

 

خواص داروئی گلابی

 

 

جوشانده برگ گلابی برای کلیه بسیار مفید است ، چون ادرارآور ، ضدعفونی کننده و میکروب کش مثانه است. از این رو مبتلایان به عفونت ادراری حتماً باید آن را مصرف کنند. سنگ مجرای ادرار را دفع می کند ، برای این منظور100 گرم برگ جوان درخت گلابی را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه دم کنید و آن را در سه وعده به میزان 1 تا 2 استکان تناول کنید.

 

 

دم کرده برگ گلابی دارویی شفابخش برای بی خوابی است، اعصاب را آرام می کند و سردردهای میگرنی را درمان می کند.

 

 

انجوجک که تخم گلابی جنگلی است ، دفع کننده کرم است و اعصاب متشنج را تسکین می دهد و اگر آن را کوبیده و شیره آن را بگیرند ، برای بندآمدن خونریزی زیاد در قاعدگی مفید است.

 

 


تذکر :

 

 

خواص داروئی گلابی

 

 


* هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند.

 


* بهتر است گلابی کاملاً رسیده را مصرف کنید تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت تر باشد.

 


* بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد ننوشید ، زیرا در افراد حساس ایجاد نفخ می کند.

 

 


احادیث و نظرات بزرگان

 


در مورد نظر ابوعلی سینا در مورد گلابی صحبت کردیم . ولی جالب است بدانید که احادیث زیادی در مورد گلابی وجود دارد مثلا در حدیثی آمده:

 


" هر کس ناشتا گلابی بخورد ، آب نطفه او پاک و فرزندش نیکو خواهد شد."

 

 


امام صادق علیه السلام فرمودند :

 


" گلابی معده را پاک و آن را تقویت می کند" و باز فرموده اند: " خوردن گلابی در حال سیری سودمندتر از خوردن آن در حال گرسنگی است. کسی که دلش گرفته و اندوهناک است ، باید گلابی را بعد از غذا بخورد."

 

 


مواد موجود در 100 گرم گلابی خام

 

 
انرژی
    58 کیلو کالری
کربوهیدرات
    15 گرم
فیبر خام
    3/1 گرم
فیبر خوراکی
    8/2 گرم(منبع خوب)
کلسیم     11 میلی گرم
آهن     25/0 گرم
روی     12/0 گرم
پتاسیم     125 میلی گرم (منبع خوب)
فلوئور     18 میکروگرم (منبع خوب)
ویتامین A     9/1 RE
ویتامین E     4/0 میلی گرم (منبع خوب)
ویتامین C
    4 میلی گرم
فولات     7 میکروگرم (منبع خوب)

 


گلابی حاوی ریزمغذهایی چون فلوئور، سلنیوم ، کرم و بور است که برای سلامتی و تأمین ریزمغذی های بدن بسیار مفید است.

☺♪reza♪☻ بازدید : 33 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

نام انگلیسی : ( Grape (Vine

 

 

نام علمی : Vitis

 

 


كليات گياه شناسي

 


درخت انگور كه درخت مو نيز ناميده ميشود درختچه اي است بالا رونده كه از ديوار و درختان مجاور بالا مي رود . ساقه آن گره در و داراي بگهاي متناوب است . برگهاي انگور داراي پنج لوب دندانه دار و برنگ سبز تيره مي باشد . گلهاي آن كوچك ، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر مي شود . ميوه درخت انگور ، گوشتدار و شيرين و برگهاي مختلف است .

 


تركيبات شيميايي:

 


كليه قسمت هاي درخت انگور قابل استفاده دارويي است . بنابراين هر قسمت را جداگانه بررسي مي كنيم .

 


1)برگ مو : داراي ساكارز ، لوولز Levulose ، اينوزيت Inosite ، مواد نشاسته اي و تعدادي اسيدهاي آلي است .

 


2)دم خوشه انگور : داراي تانن ، مواد رزيني ، تارتارات پتاسيم و اسيد هاي آلي است .

 


3)غوره ك ميوه سبز رنگ و نارس انگور است كه داراي طعم ترش مي باشد . غوره داراي اسيدهاي آلي مانند اسيد ماليك ، اسيد فرميك ، اسيد سوكسينيك Succinique Acid ، اسيد اگزاليك ، اسيد گلوكوليك Glucolique Acid و قند مي باشد .

 


4)انگور رسيده : در صد گرم حبه انگور مواد زير موجود است :

 


آب 75 گرم

 


پروتئين 1/3 گرم

 


مواد قندي 20 گرم

 


كلسيم 12 ميلي گرم

 


فسفر 0/4 ميلي گرم

 


آهن 0/4 ميلي گرم

 


سديم 3 ميلي گرم

 


پتاسيم 175 ميلي گرم

 


ويتامين آ 100 گرم

 


ويتامين ب 1 0/05 ميلي گرم

 


ويتامين ب 2 0/03 ميلي گرم

 


ويتامين ب 3 0/3 ميلي گرم

 


ويتامين ث 4 ميلي گرم

 


5-پوست انگور داراي تانن ، تارتارات پتاسيم ، اسيد هاي آزاد و مواد معدني مي باشد .

 


6-هسته انگور : در هسته انگور مقدري روغن و تانن موجود است . روغن هسته انگور Grape seed oil برنگ زرد مايل به سبز است . اين روغن فاقد بو و داراي طعمي مطبوع مي باشد . روغن هسته داراي تري گليسيريد ، اسيد اولئيك ، اسيد پالمتيك ، اسيد لينولئيك ، اسيد استئاريك و اسيد آراشيك مي باشد .

 


خواص داروئي:

 

 

خواص داروئی انگور

 


خواص درماني ميوه انگور

 


انگور بر طبق طب قديم ايران گرم و تر است .

 


1) اخلاط بدن را متعادل مي كند .


2) بسيار مقوي و مغذي است .


3) خون را تصفيه مي كند .


4) سينه و ريه را صاف و تميز مي كند .


5) برطرف كننده يبوست است .


6) انگور براي درمان ورم معده و روده مفيد است .


7) در درمان سل ريوي و سياه سرفه موثر است .


8) براي درمان اسهال خوني از انگور استفاده مي شود .


9) براي درمان نقرس بسيار مفيد است .


10) آنهايي كه معده ضعيف دارند بايد انگور را بدون پوست بخورند زيرا پوست آن دير هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض ديگر مي گردد .


11) انگور بهترين ميوه براي كساني است كه مي خواهند لاغر شوند و بدن خود را از سايد اوريك ، سنگ هاي صفراوي و مسموميت هاي مزمن (مسموميت از سرب يا جيوه ) پاك كنند . اينگونه اشخاص بايد در هر فهته بمدت 2 روز فقط آب انگور بخورند و رژيم آب انگور بگيرند بدين ترتيب كه هر دو ساعت يكبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند . مقدر مصرف روزانه تقريبا 2 كيلو گرم است و در اين دو روز نبايد غذاي ديگري مصرف كنند فقط مي توانند آب بنوشند .


12) رژيم آب انگور براي مبتلايان به سل ريوي و واسير نيز مفيد است .


13) براي تقويت و طراوت پوست و همچنين روشن كردن رنگ پوست ، آب انگور تازه را با يك تكه پنبه بصورت بماليد و پس از ده دقيقه با آب نيمگرم محتوي كمي جوش شيرين بشوئيد .


14) زياده روي در مصرف آّب انگور بطور مداوم ايجاد سنگ كليه مي كند .

 


خواص طبي روغن هسته انگور

 


خواص داروئی انگور

 


روغن هسته انگور گرم كننده بدن است ، اين روغن ضد يبوست مي باشد . از آن براي نقاشي و تهيه صابون نيز استفاده مي شود.

 


خواص طبي هسته انگور

 


هسته انگور از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است :


1) داراي تانن است بنابراين قابض است .


2) اسهال را برطرف مي كند .


3) ترشح ادرار و اسپرم را كم مي كند .


4) گرد هسته انگور را براي درمان به مسلولين مي دهند .


5) هسته انگور براي آنهايي كه مثانه و كليه ضعيف دارند مضر است .

 


خواص طبي پوست انگور

 


پوست انگور از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است :


1- پوست انگور را خشك كرده و مي سوزانند خاكستر بدست آمده را براي درمان اكثر زخم ها استفاده مي شود .


2- پوست انگور دير هضم است و بهتر است كه در موقع خوردن پوست آنرا بيرون آرود .

 


خواص طبي غوره

 


غوره كه بانگليسي Un-ripe grape ناميده مي شود از نظر طب قديم ايران سردو قابض است :


1.در درمان ورم مخاط دهان و نرمي لثه ها موثر است .


2.آب غوره براي درمان چاقي مفرط مفيد است .


3.بيماري اسكوربوت كه بعلت كمي ويتامين C در بدن مي باشد با آب غوره درمان مي شود .


4. آب غوره چون داراي تارتارات پتاسيم است براي درمان سياتيك و رماتيسم حاد بسيار مفيد است .


5.در دفع زردي موثر است .


6.خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو مي اندازد و قاعده را باز مي كند .


7.حرارت و صفراي بدن را دفع مي كند و روده ها را ضد عفوني مي كند .


8.آب غوره تقويت كننده كبد است .


9.براي برطرف كردن ورم گلو آ غوره قرقره كنيد .


10.براي دفع كرم و روده و تقويت معده بايد بمدت پنج روز آش آب غوره همراه با زيره سياه مصرف كنيد البته در اينمدت بايد از خوردن غذاهاي سنگين اجتناب نمائيد .


11.آب غوره درمان كننده پا درد و كمر درد مي باشد . براي معالجه ميتوان بمدت دهروز آش آب غوره مصرف نمود . البته از خوردن غذاهاي سنگين در اينمدت اجتناب كرد .


12.ترشي غوره نيز معالجه رماتيسم و سياتيك است .

 


خواص طبي برگ مو

 


1. برگ مو قابض است .


2. دم كرده برگهاي جوان مو اسهال خوني را برطرف مي كند .


3. براي خونريزيها مفيد است .


4. در رفع نقرس و زردي موثر است .


5. استفراغ را برطرف مي كند .


6. در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و يائسگي موثر است .


7. هنگاميكه پوست صورت قرمز مي شود و ملتهب است خوردن دم كرده آن اثر مفيد درد .


8. گرد برگهاي جوان و خشك شده مو ، اثر خوبي در رفع خونريزيهاي رحيم و خون آمدن از بيني درد .


9. براي برطرف كردن سرمازدگي دست و پا جوشانده برگ مو را تهيه كرده و دست و پا را بمدت 15 دقيقه در آن قرار دهيد .


10. براي تهيه دم كرده برگ مو ، مقدر 15 تا 20 گرم برگ مو را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد 10 دقيقه بماند .


11. از دم كرده برگ مو مي توان براي شستشوي چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده كرد .


12. دم كرده برگ مو براي رفع واريس مفيد است .

 


طرز استفاده:

 

 

به مبحث نسخه پيچي گياهان دارويي براي بيماري مورد نظر مراجعه نماييد.

 


مضرات :

 

مضرات خاصي براي آن بيان نشده است .

☺♪reza♪☻ بازدید : 45 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

اين در حالي است كه تاثير آناناس در مورد افزايش كارايي سيستم ايمني بدن از ديرباز شناخته شده بود و پزشكان همواره توصيه مي‌كنند كه بيماران پس از عمل‌هاي جراحي يا دچار شدن به بيماري‌هاي عفوني آناناس مصرف كنند.

 

 

خواص‌خوراکي‌ها- در حالي كه روز به روز تعداد ميوه‌هايي كه خاصيت ضد سرطاني دارند، افزايش مي‌يابد، دانشمندان آناناس را نيز جزء ميوه‌هاي ضد سرطان طبقه‌بندي كرده‌اند.

 

 

اين در حالي است كه تاثير آناناس در مورد افزايش كارايي سيستم ايمني بدن از ديرباز شناخته شده بود و پزشكان همواره توصيه مي‌كنند كه بيماران پس از عمل‌هاي جراحي يا دچار شدن به بيماري‌هاي عفوني آناناس مصرف كنند.

 

 

آشنايي با خواص آناناس

 


دانشمندان مي‌گويند در آناناس نوعي ماده وجود دارد كه عملكرد پروتئيني را كه در 30 درصد سرطان‌ها دخيل است، متوقف كرده و قادر است سيستم ايمنى بدن را براى هدف قرار دادن و نابود ساختن سلول هاى سرطانى تحريك كند.

 


اين خاصيت آناناس به ويژه در مورد سرطان سينه، ريه، روده بزرگ، تخمدان و سرطان پوست به اثبات رسيده است. گفتني است آناناس حاوي کربوهيدرات ، پروتئين ، چربي و آب است .

 

 

همچنين کلسيم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم، سديم و منگنز از ديگر املاح و مواد معدني تشكيل دهنده آناناس به شمار مي‌آيند. آناناس منبع غني از ويتامين C بوده و حاوي ويتامين A و B1 و B2 است.

☺♪reza♪☻ بازدید : 32 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

نارگيل با نام علمي (Cocos nucifera) گياهي است كه ابتدا در جنوب آسيا كشت مي ‌شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگيل در تمام مناطق استوايي وجود دارد.

مردم اقيانوس آرام از تمام قسمت‌ هاي اين درخت استفاده کرده و آن را به عنوان يك غذاي اصلي مصرف مي ‌كنند.

درخت نارگيل، درختي است زيبا و تنومند که به صورت قائم رشد کرده و بدون انشعابات مي ‏باشد.

برگ ‏هاي آن بسيار بزرگ و زيبا است.

گل‏هاي اين گياه زرد و نارنجي مي ‏باشد.

ميوه‏هاي نارگيل بيضي شکل و سبز هستند که با يک پوسته سخت قهوه اي پوشيده شده‏اند.


نارگیل

 

 

در قاعده ميوه ي نارگيل سه سوراخ وجود دارد که چشم هاي نارگيل ناميده مي شوند.

گوشت اين ميوه سفيد رنگ و چرب است و درون آن با يک شيره يا مايع شيرين پر شده است.
قسمت‏هاي قابل استفاده:

ريشه، گل آذين و دانه (پوسته، آب و روغن هسته) قابل استفاده مي ‏باشند.

ضرب المثلي درباره ي نارگيل بين مردم اقيانوس آرام معروف است که مي گويد هر کس که درخت نارگيل مي کارد، براي خودش و بچه هايش، لباس، ظرف، نوشابه، غذا و خانه درست مي کند. اين نشان مي دهد که تمام قسمت هاي اين درخت، مفيد و قابل استفاده هستند.
فوايد قسمت هاي مختلف درخت نارگيل:

 

ريشه‏:

قابض، ادرارآور(مدر) و کرم کُش.

 

شيره گل:

شيرين و مطبوع، تب‏بُر، مقوي باء(تقويت کننده ي نيروي جنسي)، نشاط آور، مدر و سمّي.

 

پوسته:

مدر (ادرارآور) و برطرف کننده‏ ي بوي بد

 

مغز:

شيرين، خنک کننده، روغني، اشتهاآور، مقوي باء، ملين(ضد يبوست) و نيروبخش

 

آب:

شيرين و گوارا، خنک کننده، هضم کننده، مقوي باء ، ادرارآور ، کرم کش و نيروبخش

 

روغن:

شيرين، ضد عفوني کننده، دافع حشرات، هضم کننده، مقوي باء، اشتهاآور و تقويت کننده موي سر

 

 

اثرات درماني نارگيل:


* اسهال:

آب نارگيل يک غذاي ايده‏آل براي جايگزين کردن مايعات از دست رفته در اسهال مي‏ باشد.

 

* سنگ‏هاي ادراري (مانند سنگ مثانه):

براي درمان سنگ‏هاي ادراري، گل ‏هاي نارگيل را خشک کرده و پودر کنيد و سپس آن را با ماست بخوريد.

 

* سردرد:

آب نارگيل سردردي را که در اثر تماس زياد با نور خورشيد بروز مي کند، تسکين مي ‏دهد.

 

* کرم‏ها:

جوشاندن ريشه نارگيل با مقدار کمي از انقوزه براي پاک سازي و رهايي از کرم ‏هاي روده بسيار نافع است.

 

* زخم و جراحت:

روغن کهنه نارگيل، تسکين دهنده سريع زخم ‏ها مي ‏باشد.

 

* استفراغ:

اضافه کردن شکر، عسل و پودر فلفل به آب نارگيل يک ترکيب مطلوب براي پيشگيري از استفراغ مي‏ باشد.

 

* زخم‏هاي دهاني:

غرغره کردن شيره ي حاصل از نارگيل چرخ و رنده شده براي تسکين و معالجه‏ ي زخم‏هاي دهان مفيد است.

 

* خارش:

در خارش‏هاي معمول، شير نارگيل براي کاهش التهابات سودمند و کاربردي است.

 

* جاي زخم (اسکار):

پوست درخت‏ انجير مقدس هندي و انجير معابد را در شيرنارگيل به صورت خمير در آورده و در سرتاسر زخم‏ ها بماليد. اين کار به تسکين و ترميم پوست به دليل خاصيت‏ قابض و مغذي بودن اين ترکيب، کمک مي‏ کند.

 

* اگزما:

چند عدد سير را در روغن نارگيل بيندازيد و روي شعله گاز قرار دهيد تا رنگ آن تيره شود. سپس اين سيرها را در روغن نارگيل له کنيد. بعد، آن را از صافي رد نماييد. اين مخلوط يک ترکيب موثر براي رفع التهابات ناشي از اگزما است.

 

* رشد موها:

شستشوي موها با شيره نارگيل يک عمل بسيار موثر براي تغذيه قسمت ‏هاي انتهايي ريشه‏ ي موها است. اين کار در بين هندي‏ ها که موهايي بسيار جذاب دارند، شايع است.

 


چند نکته:

* شيره ي نارگيل با شير نارگيل متفاوت است. شيره ي نارگيل همان مايع آبکي درون نارگيل است، اما شير نارگيل از جوشاندن مخلوط مساوي آب و گوشت نارگيل خرد شده حاصل مي شود، به طوري که وقتي به حالت کف آلود درآمد آن را از شعله بر مي دارند و سپس صاف مي کنند.

 

* نارگيل به دليل داشتن چربي زياد و مواد مغذي، چاق كننده است.

 

* نارگيل هنگامي كه نارس است مقدار بيشتري شيره دارد، ولي به تدريج كه ميوه مي‌ رسد مقدار شيره آن كمتر مي شود. پس براي اطمينان از تازه بودن نارگيلي که مي خريد، آن را تکان دهيد تا صداي شيره ي آن را بشنويد. دقت کنيد که نارگيل سنگين تر، تازه تر است.

 

* اين ميوه به دليل گرم بودن ممكن است در گرم مزاجان مشكلاتي ايجاد كند. لذا اين گونه افراد بايد آن را با ميوه‌هاي ترش، ليمو و يا هندوانه بخورند.

 

* نارگيل دير هضم است، بنابراين کساني که دچار ناراحتي هاي گوارشي هستند، بايد هنگام مصرف آن مراقب باشند.

 

* با اين که روغن نارگيل يک روغن گياهي است، اما داراي مقدار زيادي چربي اشباع مي باشد. به همين دليل افراد دچار چربي خون بالا و بيماران قلبي نبايد از روغن نارگيل استفاده نمايند.

☺♪reza♪☻ بازدید : 68 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

خواص سیب

خواص سیب-سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و ... می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش  و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است.


کلیات گیاه شناسی

درخت سیب در بیشتر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و سیب میوه‌ ایست که می‌توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. در ایران این درخت به صورت وحشی در جنگلهای شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می‌گویند. سیب انواع مختلف دارد. انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت می‌باشد. سیب نوع ترش و شیرین دارد.

 

ترکیبات شیمیایی سیب

خواص سیب -سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی‌مناسبت نیست که یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی‌نیاز می‌کند.

 

خواص سیب

-یکی از خواص سیب این است که  در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی  طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C  و A  ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم  و پتاسیم می‌باشد.

 

 

خواص سیب

خواص سیب

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است فشارخون را منظم می‌کند.خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون  می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که  برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است،اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان  را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

 

-از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند،یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل  و نقرس توصیه می‌گردد.

 

-سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر،  اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که اثر آرام بخشی دارد،دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل  شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم  و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

 

خواص سیب ترش

-خواص سیب ترش-سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می‌برد.

-سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است.

-آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می‌رود.رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است.

-مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است.

-سیب ترش برای آنهائی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائی که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند سیب در قدیم معالج بیماری نقرس و بیماریهای عصبی بوده است.

☺♪reza♪☻ بازدید : 35 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

كيوي سرشار از ويتامينC مي باشد. مقدار پتاسيم آن از نظر وزني تا حدي كمتر از موز است. همچنين داراي ويتامين A'E'كلسيم'آهن و اسيد فوليك مي باشد. يك عدد كيوي متوسط ۴۶ كالري انرژي دارد.

 

 

كيوي داراي مقادير زيادي آنزيم حل كننده پتاسيم به نام پاپايين است كه از نظر تجاري براي نرم كردن گوشت مفيد است اما احتمال دارد براي برخي افراد آلرژي زا باشد. بويژه افرادي كه به آناناس حساسيت دارند مستعد حساسيت به اين ميوه نيز هستند. اين آنزيم با پختن ميوه به سرعت از بين مي رود.

 

 

به اين ترتيب استفاده از كيوي خام در دسرهاي حاوي شير يا هر فراورده لبني ديگر نامناسب است زيرا اين آنزيم در عرض چند دقيقه در حاليكه بوي بسيار بدي توليد مي كند شروع به حل كردن پروتئين شير مي نمايد.

 

 

متأسفانه آنزيمهاي كيوي در معده به وسيله اسيد معده از بين مي رود. اما اسيد معده بعد از خوردن غذاهاي گوشتي و لبني زياد' مقداري خنثي مي شود و آنزيمهاي كيوي مي توانند مدت كوتاهي فعاليت كنند و اين زمان كافي است تا مواد پروتئيني در اثر اين آنزيمها به قطعات كوچكتري تجزيه شوند و اين امر عمل هضم غذاهاي سنگين را در معده و روده آسانتر مي كند.

 

 

كيوي مانند قرص آسپرين موجب رقيق شدن خون شده از ايجاد پلاك در خون جلوگيري مي كند. اين ميوه به دليل خاصيت كاهندگي كه بر سطح تري گليسيريد دارد ' از غلظت خون مي كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته ها جلوگيري مي كند.

 

 

جالب است بدانيد كه ويتامين C در كاهش علائم بيماري آسم بسيار موثر است و مطالعات نشان داده كودكاني كه در هفته ۷تا۵ عدد از اين ميوه مصرف مي كنند داراي علائم تنفسي كمتري نسبت به كودكاني هستند كه در هفته فقط ۱ عدد ميل مي كنند.

 

 

كيوي سيستم حفاظتي بدن را تقويت مي كند و از بروز سرطان جلوگيري مي نمايد.

 

كيوي با داشتن ويتامينC و اسيد قهوه ' دو ماده اتساسي ضد سرطان در اختيار مي گذارد.

 

 


كيوي پادزهر سيگار :

 

 

کیوی پادزهر سیگار

 

 

سيگاري ها به ويتامين C بيشتري نياز دارندو زيرا مواد سمي مخصوصاً راديكالهلي آزاد موجود در دود سيگار ويتامينها را از بين مي برد. بنابراين سيگاريها بايد حدود ۴۰% بيشتر ويتامين C مصرف كنند. اين مقدار با خوردن ۲ عدد كيوي كسب مي شود.

 

 

 

كيوي بمبي عليه استرس :

 

 

استرس و كمبود خواب روي بدن انسان اثر مي گذارد. هركس مي خواهد به اين وضع دچار نشود بايد در روز ۴ عدد كيوي بخورد. ۴ عدد كيوي را در طول روز تقسيم كنيد. مثلاً صبح' ظهر' بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمي تواند ويتامين C را ذخيره كند.

 


۶ دليل براي كيوي خوردن وجود دارد:

 

 

خواص کیوی

 

 

۱- ۳ گرم فيبـر دارد كه كلستـرول را كاهش داده از سرطان جلوگيـري مي كند و به كنترل انسولين كمك مي نمايد.

 

 

۲- در مقايسه با يك عدد پرتقال هم اندازه خود ' ويتامين C بيشتري دارد.

 

 

۳- حاوي مقادير قابل توجهي آنتي اكسيدان محلول در چربي است( ويتامينA و E ) كه براي مبارزه با راديكالهاي آزاد مفيد مي باشد.

 

 

۴- حاوي فيتوناتريفت هايي از جمله كاروتنوئيد و فلاوونوئيد است كه تحقيقات نشان داده كه DNA را از آسيبهاي مربوط به اكسيژن محافظت مي كند.

 

 

۵- حدود ۱۰% از پتاسيم پيشنهادي روزانه را داراست ( حدود ۳۰۰ ميلي گرم ) .

 

 

۶- حاوي مقادير زيادي فولات است كه بدن را در مقابل بيماريهاي قلبي ' سرطان و غيره محافظت مي كند و براي شكل گيري هموگلوبين حامل اكسيژن ضروري است.

 


مضرات کیوی :

 

 

كيوي داراي مقدار زيادي اگزالات است كه موجب تشكيل سنگ در كليه و كيسه صفرا مي شود. به همين دليل بار يافراد مستعد سنگ كليه و سنگ صفرا مضر است.

 


بهترين روش نگهداري کیوی :

 

 

بهترین روش نگهداری کیوی

 

 

هنگام خريد اين ميوه آن را در ميان انگشتان خود قرار دهيد و در صورتي كه بر اثر فشار جزئي ' نرمي زير دستان خود احساس كرديد از خريد آن صرفنظر كنيد. اين ميوه را مي توانيد در دماي اتاق نگهداري كرده و به مدت چند روز ذخيره كنيد.

 

 

هرگز اين ميوه را كنار سيب ' گلابي و سيب زميني قرار ندهيد زيرا از اين ميوه ها گازي متصاعد مي شود كه موجب رسيدن بيش از حد اين ميوه مي شود.اما اگر نارس باشد مي توان ان را در كنار ميوه هاي ذكر شده قرار داد تا فرايند رسيدن تسريع شود.هرگز به اندازه ميوه توجه نكنيد و تصور نكنيد ميوه بزرگتر ارزش تغذيه اي بيشتري دارد.

 


طرز تهيه دسر با كيوي:

طرز تهیه دسر کیوی

مواد لازم:


كيوي ۳ عدد

 

سيب ۱ عدد

 

نعناع تازه به ميزان دلخواه

 

يخ به ميزان لازم

 

 

كيوي و سيب را خرد كرده و در مخلوط كن به صورت پوره درآوريد. سپس آن را در ظرف يا ليوان مورد نظر ريخته به ان يخ اضافه كرده و با نعناي تازه و تكه هاي سيب و كيوي تزيين و سرو كنيد.

☺♪reza♪☻ بازدید : 26 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

خواص پیاز

 

 

پياز گياهي است دو ساله داراي برگهاي توخالي و استوانه اي شكل . ساقه پياز تا ارتفاع يك متر هم مي رسد كه آن هم استوانه اي و توخالي است . گلهاي پياز برنگ سفيد يا بنفش بصورت چتر در انتهاي ساقه ديده مي شود .

 

پياز انواع مختلف دارد مانند پياز سفيد ،‌پياز بنفش ، پياز قرمز و يا مخلوطي از قرمز و بنفش .

 

پياز در حال حاضر در تمام مناطق دنيا كشت مي شود ولي گفته مي شود كه منشاء آن از ايران و افغانستان بوده است و از آنجا به ديگر نقاط دنيا راه يافته است .

 

پياز از زمانهاي ماقبل تاريخ وجود داشته است . مردم مصر و كلده از آن در غذاهايشان استفاده مي كرده اند .

 

مخصوصا در مصر پياز در مراسم مذهبي بكار مي رفته و احترام خاصي داشته است . يونانيان و روميان نيز آنرا مي شناخته و مصرف مي كرده اند

 

 

تركيبات شيميايي:


پياز داراي تركيبات گوگردي ، قند ، كلسيم ، املاح سديم و پتاسيم ، يد ، سيليس ، آهن ، فسفر و يوتامينهاي A.B.C مي باشد . پياز داراي اسانس مخصوصي مي باشد كه در اثر پختن از بين مي رود .

 

پياز خام فعاليت معده را زياد مي كند و در نتيجه ترشح اسيد كلريدريك را تشديد مي كند . بنبراين كسانيكه ناراحتي معده دارند ممكن است سوزش و درد در معده خود حس كنند . اينگونه اشخص بايد پياز پخته مصرف كنند كه ترشحات دستگاه هاضمه را منظم كرده اشتها رازياد و دل درد و نفخ معده را درمان مي كند .

 

خواص پیاز

 

 

خواص داروئي:


پياز از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و داراي خواص بسياري است كه در يك مقاله نمي توان گنجانيد .

 

1-پياز ادرار آوري قوي است و خام و پخته آن هر دو اين اثر را دارند .

 

2-براي رفع گاز معده از تنتور پياز مي توان ساتفاده كرد . مقدر مصرف آن 10تا 15قطره است كه بايد در آّ حل كرده و مصرف نمود .

 

3-براي رفع دردهاي عصبي شربت پياز بهترين دارو است شربت پياز به اين صورت تهيه مي شود :

100 گرم پياز خام را با 400 گرم آب مخلوط كرده و بپزيد تا له شود سپس 400 گرم قند روي آن بريزيد و بگذاريد كه جوش بزند تا قند حل شود سپس آنرا صاف كنيد و در يخچال قرار دهيد .

 

4- همانوطر كه گفته شد پياز داراي انسولين گياهي است و استفاده از آن قند خون را پائين مي آورد . بيماران مبتلا به مرض قند بايد حتما هر روزه از آن استفاده كنيد .

 

5- اگر پياز را له كنيد و در زير شكم شخصي كه مبتلا به احتباس ادراري است قرار دهدي ادرار را باز مي كند .

 

6-پياز نيم پز براي سوختگي ها نيز موثر است .

 

7-پياز خام محرك قلب است .

 

8-پياز باكتري كش است .

 

9-پياز تقويت كننده و نرم كننده سينه است .براي اين منظور پياز را آب پز كرده و بخوريد .

 

10-پياز سنگ كليه را خرد مي كند .

 

11- پياز پخته ملين است .

 

12-براي رفع خارش چشم چند قطره آب پياز را در چشم بچكانيد .

 

13-براي درمان سنگيني گوش آب پياز را در گوش بچكانيد .

 

14-ماسك پياز روي صورت خون را بطرف صورت مي كشاند و رنگ صورت را درخشان مي كند

 

15-پياز چون گرم است براي كسانيكه طبع گرم دارند مضر است و اسراف در خوردن آن موجب فراموشي و سردرد مي شود .

 

16-پياز لثه ها را محكم مي كند .

 

17-پياز كلسيم درد دندانها و استخوانها را تقويت مي كند و از نرمي استخوان جلوگيري مي كند .

 

18-پياز معالج عفونتهاي مجاري تنفسي از قبيل ورم گلو ، برنشيت ، گريپ و آسم مي باشد

 

19-براي رفع سموم بدن پياز توصيه مي شود .

 

20- براي آنكه پياز زود هضم شود و آنهايي كه معده حساس دارند بتوانند آنرا بخورند و از خواص آن ساتفاده كنند بايد موقع پختن پياز مقداير شكر روي آن بريزيد و اين عمل هضم پياز را آسان تر خواهد كرد .

 

21- براي درمان اسهال از پوست پياز استفاده كنيد بدين صورت كه پوست پياز را بشوئيد و در مقدري آب به مدت ده دقيقه بجوشانيد ، سپس آنرا در داخل دستمالي ريخته و فشار دهيد تا شيره آن گرفته شود . بعدا اين شيره را با شكر شيرين كنيد و روز ي چند فنجان از آن را بشوئيد تا اسهال كاملا از بين برود .

 

22- اگر پشه يا زنبور شما را گزيد فورا يك پياز را بريده و روي محل گزيدگي بگذاريد درد و خارش فورا ساكت مي شود .

 

23- پياز ترشي را براي از بين بردن يرقان و تقويت معده و روده و زياد شدن اشتها مصرف مي كنند .

 

24-اگر از بوي پياز ناراحت مي شويد مي توانيد بعد از خوردن پياز براي رفع بوي آن باقلا پخته و يا گردوي پخته و يا نان سوخته بخوريد .

 

25-تخم پياز گرم و خشك است و براي ازدياد نيروي جنسي مصرف مي شود .

 

36-اگز از تخم پياز پمادي درست كنيد و روي سر ببنديد از ريختن مو جلوگيري مي كند .

 

37-حتما شنيده ايد كه در قديم براي اينكه كسي از اسرار علمي سر درنيآورد آنها را با مركب نامرئي مي نوشتند و مركب نامرئي چيزي غير ازآب پياز نيست .

 

38-در خاتمه براي اينكه بوي پياز شما را ناراحت نكند و اشك از چشمان شما جاري نشود مي توانيد پياز را زير آب شير پوست بگيريد يا اينكه پياز را در داخل ظرف بزرگ آب قرار دهيد و درآب آنرا پوست بكنيد .

☺♪reza♪☻ بازدید : 45 چهارشنبه 31 تیر 1394 نظرات (0)

گردو را به نام "غذای مغز" نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم.

 

مصرف ۴ عدد مغز گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا ۳ می گردد.

 

یک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود ۸/۹۰ درصد نیاز روزانه بدن به این چربی ضروری را تامین می کند.

 

● فواید گردو:

 

موسسه غذا و دارو پیشنهاد کرده است که برای سلامت قلب روزانه ۳۰ گرم گردو بخورید.

 

گرچه فواید زیادی در آجیل پنهان است، بعضی ها به گمان این که آجیل موجب افزایش وزن می شوند، از خوردن گردو و دیگر آجیل ها امتناع می کنند. ولی ثابت شده است، افرادی که حداقل ۲ بار در هفته آجیل مصرف می کنند، احتمال افزایش وزن در آنها به مراتب کمتر از آنهایی است که اصلا آجیل مصرف نمی کنند. پس به گمان این که اگر گردو یا آجیل بخورید چاق می شوید، این غذای بسیار خوشمزه و مفید را از خود دور نکنید.

 

 

● ویتامین ها و عناصر معدنی موجود در گردو:

 

▪ گردو بهترین منبع منگنز و مس می باشد.

 

▪ در گردو، منیزیم و فسفر نیز وجود دارد. مقداری روی، آهن، کلسیم و سلنیوم نیز پیدا شده است.

 

▪ گردو مقدار کمی سدیم یا نمک دارد.

 

▪ گردو حاوی بیشترین مقدار ویتامین های B۶، B۱ و B۵( پانتوتنیک اسید) می باشد.

 

▪ در گردو ویتامین هایی نظیر E ، B۳ و B۲ نیز وجود دارد.

 

کالری گردو زیاد است. حدود ۶۵۴ کالری در هر ۱۰۰ گرم گردو وجود دارد. لذا بهتر است روزی که می خواهید گردو مصرف کنید، کالری آن را محاسبه کرده و از کالری روزانه خود کم کنید. به این ترتیب ترس از چاق شدن را نخواهید داشت؛ برای مثال، اگر کالری مورد نیاز شما در روز ۲۰۰۰ کالری است و شما۱۰۰ کالری گردو مصرف می کنید، لذا می توانید ۱۹۰۰ کالری باقی مانده را از مواد غذایی مختلف دریافت کنید.

 

ولی اگر می خواهید گردو میل کنید و همانند روزهای گذشته غذاهای روزانه خود را نیز مصرف کنید، این نکته را از یاد نبرید که باید ۱۳۱ دقیقه پیاده روی کنید تا انرژی دریافت شده از گردو، بسوزد.

 

 

▪ گردو در حدود ۷/۶ گرم فیبر دارد.

 

۱۵درصد از چربی های گردو از نوع چربی های غیر اشباع و مفید برای سلامت قلب می باشد. این نوع چربی، پایین آورنده کلسترول بد(LDL) و افزایش دهنده کلسترول خوب(HDL) است.

 

۱) کاهش کلسترول کل

 

٢) کاهش LDL کلسترول

 

٣) افزایش HDL کلسترول


۴) افزایش قابلیت ارتجاعی رگ های بدن


۵) محافظت در برابر بیماری قلبی

 

۶) افزایش قدرت ذهن و هوش

 

٧) مفید برای تنگی نفس

 

٨) جلوگیری از ورم مفاصل


٩) مفید در بیماری های پوست نظیر: اگزما و پسوریازیس( به وجود آمدن لکه های قرمز رنگ در پوست)


١٠) ضد سرطان


۱۱) دارای آنتی اکسیدان. در بین آجیل ها، آنتی اکسیدان گردو و شاه بلوط از همه بیشتر است.

 

١٢) محافظت از سیستم ایمنی


١٣) جلوگیری از لخته خون


۱۴) تنظیم سوخت و ساز در بدن


١۵) تنظیم فشار خون


١۶) تنظیم قند خون


١٧) جلوگیری از پارکینسون و آلزایمر


١٨) جلوگیری از سنگ کیسه صفرا


۱۹) حفاظت از استخوان


٢٠) روغن گردو درمان کننده دردهای مفاصل است و جذب مواد غذایی را آسان می کند.


۲۱) کودکانی که مقدار امگا ۳ در برنامه ی غذایی شان کم است، اختلالاتی مانند بیش فعالی یا هایپراکتیوی، مشکلات رفتاری، کج خلقی و مشکلات خواب در آنها زیاد است.


۲۲) زنانی که در هفته ۲۸ گرم آجیل و بادام زمینی مصرف می کنند، ۲۵ درصد احتمال پیشرفت سنگ کیسه صفرا را کم می کنند.


٢٣) اگر می خواهید خواب آرامی داشته باشید، برای شام، سالاد سبزیجات به همراه گردو مصرف کنید.

☺♪reza♪☻ بازدید : 1202 سه شنبه 30 تیر 1394 نظرات (0)

 

 روش سوزاندن چربی های شکم و کنار پهلو در چند هفته :


خواستن توانستن است . اگر واقعا میخواهید از شر چربی های شکم و

 چربی های پهلوها راحت شوید باید سختی بکشید اما این سختی فقط

به مدت ۶ هفته خواهد بود پس از آن از داشتن شکم کتابی بدون گوشتهای نفرت انگیز پهلوها به

 خود افتخار میکنید . برای آب کردن شکم نه قرصی وجود دارد نه دعایی و نه

 جادویی . اگر هر سه کاری را که میگوییم انجام دهیم به خواسته ی خود می رسید

 و گرنه خیر.

بقیه در ادامه مطلب...

☺♪reza♪☻ بازدید : 28 سه شنبه 30 تیر 1394 نظرات (0)

نحوه استفاده پرتقال : خوراکی

 

 

خواص پرتقال : پرتقال Orange

 

 

نام علمی پرتقال: Citrus sinensis

 

 

گياه شناسي :

 

 

پرتقال درخت كوچكي است داراي برگهاي سبز و گلهاي سفيد پوست پرتقال نارنجي رنگ ، كمي ناصاف و میوه آن بسته به انواع مختلف شيرين و ترش ، زرد رنگ و يا قرمز مي باشد .

 

 

پرتقال يكي از قديمي ترين ميوه هايي است كه بشر از آن استفاده مي كرده است و در حدود 500 سال قبل از ميلاد مسيح كنفوسيوس از آن نام برده است .

 

 

در حال حاضر بيشتر از 200 نوع پرتقال در آمريكا كشت مي شود و آمريكا نصف كل محصول پرتقال دنيا را توليد مي كند .

 

 

پرتقال اوليه ، كوچك ، تلخ و پر از هسته بوده است كه در اثر تربيت مهندسي ژنتيكي و همچنين انتخاب نوع بهتر و كود كافي درشت تر و شيرين تر شده است .

 

 

پرتقال ابتدا از چين به هندوستان برده شده و سپس از آنجا به نقاط ديگردنيا راه يافت .

 

 

خواص داروئي پرتقال :

 

 

خواص داروئی پرتقال

 


موسسه مبارزه با بيماري سرطان آمريكا چندين سال پيش در اثر مطالعات زياد دريافت كه علت اينكه سرطان معده در آمريكا كمتر از نقاط ديگر است اين است كه مردم آمريكا در تمام مدت سال پرتقال مصرف مي كنند . البته شايد علت آن وجود ويتامين C در پرتقال است .

 

 

1)دانشمندان سوئدي كشف كرده اندكه خوردن پرتقال ازسرطان لوزالمعده جلوگيري مي كند .

 

 

2)خوردن پرتقال كلسترول را پائين مي آورد .

 

 

3)پوست سفيد پرتقال و ورقه هاي نازك بين قسمت هاي داخل پرتقال بهترين دارو براي كاهش كلسترول خون است .

 

 

4)اسانس پرتقال ضد عفونت هاي ميكربي است .

 

 

5)پرتقال مقوي معده و ضد گاز معده است .

 

 

6)پرتقال ضد سم ، ادرار آور و نرم كننده سينه و ضد استفراغ است .

 

 

7)جوشانده برگهاي پرتقال براي شست وشوي ورم ها و كاهش درد مفيد است .

 

 

8)خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش است .

 

 

9)اسانس پرتقال را براي ضد عفوني كردن بكار مي برند .

 

 

10)پرتقال خون را تميز مي كند .

 

 

11)براي برطرف كرده چين و چروك صورت وشادابي آن قسمت خوراكي پرتقال را روي صورت بماليد و بعد از 15 دقيقه با آب بشوئيد .

 

 

12)از پرتقال براي كم كردن وزن مي توانيد استفاده كنيد . طرز استفاده بدين صورت است كه يك عدد پرتقال و 3 عدد ليموترش را پوست كنده و به قطعات كوچك تقسيم كنيد بعد آنرا داخل ديگي ريخته و بان نيم ليتر آب اضافه كنيد و بمدت 10 دقيقه بجوشانيد . سپس سه قاشق عسل به آن اضافه كرده و مجددا بمدت 5 دقيقه بجوشانيد و آنرا صاف كنيد . از اين شربت 3فنجان در روز بنوشيد . تا وزن شما بمقدر ايده آل در آيد .

 

 

13)پرتقال گرچه اسيدي است ولي خاصي قليايي به بدن مي دهد و براي كسانيكه گوشت زياد مصرف مي كنند و بدنشان اسيدي شده است مفيد است .

 

 

14)براي استفاده بيشتر از مواد غذاي پرتقال بهتر است كه پوست زردرنگ آنرا بگيريد و با پوست سفيد و پره هاي داخل آن بخوريد زيرا در پوست سفيد آن مواد معدني زيادي وجود دارد كه اثر اسيد موجود در پرتقال را خنثي مي كند .

 

 

15)خواص گفته شده فقط منحصربه پرتقال رسيده مي باشد و آب پرتقال موجود در فروشگاهها و سوپر ماركت ها اين خواص را ندارند .

☺♪reza♪☻ بازدید : 27 سه شنبه 30 تیر 1394 نظرات (0)

انار ترش طبع  سرد و خشک دارد و انار شیرین تا حدودی معتدل می باشد.

 

 

آب انار چربی های اضافه را آب می کند


آب انار برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می بخشد و حتی می تواند توان جنسی را تقویت کند.

متخصصان تغذیه تاکید کرده اند که آب انار همچنین می تواند چربی های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد.

این متخصصان در یک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می کنند، کاهش می یابد. کسانی که آب انار می نوشند، فشار خونشان پایین می آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی در این اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. پزشکان معتقدند که آب انار می تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب را کاهش دهد. آزمایشات قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی  از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می دهد و در نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می شود.

 

پیامبر خدا (ص):"انار مهتر همه میوه هاست و هر کس یک انار بخورد ،چهل پگاه شیطان خویش را به خشم می آورد .

امام صادق (ع):"میوه صد وبیست گونه است و مهتر همه آنها انار است ."

پیامبر خدا (ص):" هر کس اناری را کامل بخورد ،خداوند قلب او را چهل شب نورانی می دارد .

پیامبر خدا (ص):" انار بخورید زیرا هیچ دانه ای از آن در معده جای نمی گیرد ،مگر این که چهل روز قلب را نورانی می سازد وشیطان را برون می راند .

امام علی (ع):"درهر دانه انار چون درمعده جای می گیرد ،حیاتی برای قلب و فروغی برای نفس است و شیطانی را که وسواس نام دارد چهل شب بیمار می کند .

امام صادق (ع):" چهار چیز ،طبع را اعتدال می بخشد انارسورانی ،خرمای نارس پخته شده ،بنفشه و کاسنی .

امام صادق (ع):"هرکس در هنگام خفتن یک انار بخورد ،تا صبح جانش در امان است .

امام صادق (ع) :"برشما باد انار ؛چرا که هیچ گرسنه ای آن را نمی خورد ،مگر این که وی را بسنده است و هیچ سیری آن را نمی خورد ،مگر این که غذا را بروی گوارا می سازد .

امام صادق (ع):" هرکس انار بخورد انار شیطان وسوسه را از او دور می سازد .

امام صادق (ع):" هر کس یک دانه از انار بخورد ،آن یک دانه شیطان وسوسه را تا چهل روز زمینگیر می کند .

امام کاظم (ع):" هرکس روز جمعه یک انار بخورد آن انار ،دل اورا تا چهل پگاه نورانی می دارد اگر دو انار بخورد تا هشتاد روز و اگر سه انار بخورد تا صد و بیست روز و نیز وسوسه شیطان ازاو دور می شود و هرکس وسوسه شیطان از اودور شود ،خداوند را نافرمانی نمی کند و هر کس خداوند را نافرمانی نکند خدای اورا به بهشت در می آورد .

امام کاظم (ع):" از جمله چیزهایی که آدم به فرزندش سفارش کرد ،این بود که به وی فرمود :"برتوباد انار ،اگر گرسنه شدی و آن را بخوردی بسنده ات کند و اگر در حالی که سیر بودی آن را خوردی غذا رابرتو گوارا سازد . "

 
آموزش سبزه گندم در گلدان

 

خواص انار شیرین


امام صادق (ع):" برشما باد انار شیرین آن را بخورید چرا که هیچ دانه ای از آن به معده مؤمنی در نمی آید مگر این که بیماری ای از آن ریشه کن می کند و شیطان وسوسه را از او دور می سازد .

امام عسکری (ع):" انار بخور چراکه خون را فرو می نشاند و آنرا در درون تصفیه می کند .

 

 

خواص انار ترش وشیرین (ملس)


امام صادق از انار شیرین یاد کرد و فرمود :"ترش و شیرین در شکم سازگارتر است ".

امام رضا (ع):"انار شیرین و ترش بمک ؛چرا که انسان را نیرو می دهد و خون را زنده می سازد .

 

 

خواص خوردن انار با پیه آن


پیامبر خدا (ص):"انار را با پیه آن بخورید ؛چرا که شست و شو دهنده معده است . "

امام علی (ع):"اناررا با پیه بخور چرا که معده را پاک می کند و هیچ دانه ای د رمعده انسان مسلمان جای نمی گیرد مگر این که آن را روشن می سازد و تا چهل پگاه شیطان و وسوسه را از آن دور می سازد .

امام علی (ع):"انار راباپیه اش بخور چرا که زرد شدگی دندان و بدبویی دهان را از بین می برد و انسان را پاک می کند . "

امام صادق (ع):" انار را با پیه اش بخور چرا که معده را پاک می کند و ذهن را افزون می سازد.

 

از انار ترش در مواردی نظیر سکسکه - قند خون - -تب صفراوی وغیره استفاده میشود.

از انار سیرین نیز میتوان در مواردی مانند : سرماخوردگی - تقویت نیروی جنسی - گرفتگی صدا - تقویت روده ها - تقویت معده - تقویت ریه - حساسیت - وجود خون در ادرار - مسمومیت - استسقاء - درد گوش - التهاب معده - اسکوربیت - آب ریزش چشم - خون ریزی رحم - خارش پوست - تقویت لثه - تصفیه خون - کم خونی - اسهال خونی استفراغ و کم اشتهایی استفاده نمود.

 

 

مضرات :


خوردن انار برای مبتلایان به زخم معده و روده جایز نیست و برای افراد سرد مزاج زیان بخش میباشد و همچنین موجب کاهش جاذبه کبد میگردد. افراط در خوردن انار باعث یبوست - ناراحتی معده و زبر شدن گلو میشود در ضمن افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی می باشند در مصرف انار احتیاط کنند.

☺♪reza♪☻ بازدید : 29 سه شنبه 30 تیر 1394 نظرات (0)

فصل بهار با نوبرانه‌های گوجه ‌سبز همراه است. متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند كه گوجه سبز افزون بر طعم خوشمزه، ارزش غذایی هم دارد.



فصل بهار با نوبرانه‌های گوجه ‌سبز همراه است، گرچه قیمت آن گران است اما متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند كه گوجه سبز افزون بر طعم خوشمزه، ارزش غذایی هم دارد. گوجه‌سبز به صورت تازه و پخته درخورش‌ها مصرف می‌شود.


این میوه غنی از ویتامین C، اسید‌مالیك و اسید سیتریك است، اما توجه داشته باشید مصرف زیاده از حد گوجه سبز باعث نفخ معده می‌شود.

 

 

ارزش غذایی 100 گرم گوجه سبز:


كربوهیدرات 8.51 گرم، چربی 2.84 گرم، پروتئین 1.6 گرم، فیبر خام 0.5 درصد.

 

با مصرف 100گرم گوجه سبز، 5 درصد ویتامین آ، 2.1 درصد ویتامین ب 1 (تیامین)، 1.9 درصد ویتامین ب 2(ریبوفلاوین)، 2.8 درصد نیاسین، 13 درصد ویتامین ث، 5.1‌ درصد كلسیم، 2.2 درصدفسفر، 5 درصدآهن و 3.6 درصد پتاسیم مورد نیاز در روز تامین می‌شود.

 

برخی گیاه شناسان معتقدند مصرف گوجه‌سبز برای بهبود طعم دهان مفید است. از خواص دیگر این میوه، خاصیت مسهلی آن است كه بخوبی شناخته شده است. همچنین اثرات منحصر به فرد آن شامل كاهش فشارخون ‌و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملكرد معده‌ای - روده‌ای است.

 

گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد. این میوه اثرات قابل‌توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول وسرطان دارد. اسید بنزوئیك، تركیبی است كه خاصیت ضد میكروبی دارد. این ماده به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد.

 

همچنین، بعضی از تحقیقات بیانگر خاصیت ضدقارچی و ضدباكتریایی این میوه هستند. مطالعات نشان می‌دهد كه این میوه می‌تواند در درمان تومورها موثر باشد. همچنین به‌دلیل وجود اسید اسكوربیك (ویتامین ث‌)، برای افراد مبتلا به نقرس توصیه می‌شود.

☺♪reza♪☻ بازدید : 36 سه شنبه 30 تیر 1394 نظرات (0)

موز گیاهی است علفی مانند درختچه که برگهای آن بسیار بزرگ و پهن است و گاهی تا 2 متر می رسد . گلهای آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .

 

 

موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت می شده است . در سال 1482 پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا كردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا كشت می شود .

 

 

موز را هنگامیكه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .

 

 

موز انواع مختلف دارد یك نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است كه مزه شیرینی دارد .

 

 

در كشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در كشورهای آمریكای لاتین موز را ورقه ورقه كرده و در آفتاب خشك می كنند.

 

 

هنگامیكه موز انتخاب می كنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لكه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است .

 


تركیبات شیمیایی موز :

 


قندی كه در موز وجود دارد بسرعت قابل جذب است.

 

 

در صد گرم موز مواد زیر موجود است :

 


انرژی 100 كالری

 

آب 70 گرم

 

پروتئین 8 گرم

 

ترکیبات شیمیایی موز

چربی 2 گرم

 

قند 6/5 گرم

 

كلسیم 8 میلی گرم

 

فسفر 25 میلی گرم

 

آهن 7 میلی گرم

 

سدیم 1 میلی گرم

 

پتاسیم 370 میلی گرم

 

ویتامین A صدونود واحد

 

ویتامینB1 پنج میلی گرم

 

ویتامین B2 شش میلی گرم

 

ویتامینB3 هفت میلی گرم

 

ویتامین C ده میلی گرم

 

 

در موز چند ماده شیمیایی بسیار مهم مانند سروتونین ، نوروپی تفرین ، دوپامین و كاته کولامین وجود دارد .

 


خواص داروئی موز :

 

 

خواص داروئی موز

 

 

موز از نظر طب قدیم ایران معتدل است و خون را غلیظ می كند . موز انرژی زیادی دارد و چون نرم هست غذای خوبی برای كودكان و اشخاص مسن محسوب می شود.

 

 

1) بدلیل داشتن پتاسیم زیاد ضد سرطان بوده و غذای خوبی برای ماهیچه ها می باشد.

 

2) موز ملین بوده و همچنین و به عنوان درمان اسهال و اسهال خونی کاربرد دارد.

 

3) موز خونساز است بنابراین اشخاص لاغر و كم خون حتما باید موز بخورند.

 

4) موز تقویت كننده معده و نیروی جنسی است.

 

5) موز درمان زخم معده و روده می باشد.

 

6) گرد موز همچنین داروی خوبی برای پائین آوردن كلسترول است.

 

7) شیره گلهای موز درمان كننده اسهال خونی می باشد.

 

8) جوشانده موز اثر قطع خونریزی دارد.

 

9) ضماد برگ درخت موز برای درمان و سوختگی مفید است.

 

10) موز نفاخ است و زیادخوردن آن خصوصاً در سرد مزاجان تولید گاز معده می كند برای رفع این عارضه باید پس از موز كمی نمك خورد.

 

11) موز تاثیر خوبی در تامین رشد و تعادل سیستم اعصاب دارد.

 

12) برای درمان ضعف بدن موز را با عسل بخورید.


13) موز مدر است.

 

14) موز بعلت دارا بودن قند زیاد برای مبتلایان به مرض قند مضر است و نباید در خوردن آن افراط كنند .

☺♪reza♪☻ بازدید : 30 سه شنبه 30 تیر 1394 نظرات (0)

دوره ی رشد و نمو خیار حدود 50 تا 70 روز است و مناطق جنوبی كشور ما مانند جیرفت در یكسال دو تا سه بار كشت خیار دارند.خیار دارای ارقام زیادی است كه متداول ترین آنها در ایران عبارت اند از: خیار بیلانكوه _ خیار دولاب و خیار اصفهان.

 

 

 

خواص:


1.خیار ادرار را زیاد می كند و تبهای صفراوی و یرقان (زردی) را درمان می كند.

 

2.آب خیار به صورت مالش بر پوست در لطافت آن بسیار مؤثر است.

 

3.اگر تخم خیار را بسائید و در مقدار كمی آب رقیق نمائید و بنوشید،اثری آرام بخش و خواب آور دارد و تشویش،اضطراب و ناراحتی های عصبی را تسكین می بخشد.


4.خیار چنبر یا خیار زه،نوع دیگری از خیار است.آن خیاری است دراز و باریك كه در برخی مناطق طول آن به حدود یك متر می رسد و از خیار زودتر هضم می شود و خواصّ خیار را دارد و مصرف آن در دفع بعضی از انواع سنگ كلیّه و مثانه مفید است.

 

5.خیار به علّت دفع اسید اوریك از بدن،رماتیسم را نیز تخفیف می دهد.


6.خیار چنبر به علّت داشتن اشعه ی رادیو اكتیو،باعث آشكار شدن بیماریهای پنهان می شود و از این رو عدّه ای آن را عامل تب نوبه و تب می دانند در صورتی كه این میوه ی مفید دارای انگل تب نوبه نیست و فقط نوبه ی پنهانی را آشكار می كند.

 

7.آب خیار را به عنوان محلول شستشو برای پوستهای چرب؛همچنین ضدّ گال و جرب به كار می برند.

 

8.بوییدن خیار شدّت هیجان،شهوت و تا حدّی لرزش اندام را تخفیف می دهد و برای درمان درد سر نیز مفید است.

 

 

 

تذكّرات:

 

1.حتی المقدور خیار را باید با نمك میل نمود.زیرا نمك دفع آب فراوان موجود در خیار را آسان می كند و ناراحتی معده را كاهش میدهد.

 

2.خیار برای اشخاص سرد مزاج و اطفال مضر است.


3.خیار برای اشخاصی كه معده و روده ی حسّاسی دارند مضر است و باعث خلط و درد پهلو می شود.

 

4.خیار بزرگ و زرد،كمی ترش است كه این ترشی باعث ایجاد ترس در انسان می شود.« انسان را ترسو می كند.»

☺♪reza♪☻ بازدید : 26 سه شنبه 30 تیر 1394 نظرات (0)

نحوه استفاده هندوانه : خوراکی

 

 

خواص هندوانه : هندوانه Watermelon

 

 

نام علمی هندوانه : Citrullus vulgaris

 

 

 

گياه شناسي

 

 

زادگاه اصلی هندوانه، هندوستان است به همین خاطر، وجه تسمیه ی آن (هند وانه) به معنای میوه هند معروف شده است. هندوانه در بیشتر مناطق دنیا کاشته می شود و در اغلب نواحی کشورما به وفور در نژادهای مرغوب و متنوعی کشت و پرورش داده می شود.

 

 

هندوانه گياهي است يكساله و يك پايه ساقه آن خزنده و پيچك دارد و برگهاي آن پهن با بريدگيهاي عميق مي باشد . گلهاي آن كوچك و زردرنگ است . ميوه آن رگدار يا دراز . پوست آن سبز رنگ و داخل آن قرمز مي باشد . تخمه هندوانه بر حسب انواع مختلف آن ممكن است سياه ، قرمز ، سفيد و يا زرد باشد .

 

 

هندوانه از میوه های مخصوص فصل تابستان است که در سایر فصول هم وجود دارد. انواع آن عبارتند از قرقی، محبوبی، جهرمی، ترکمن، شریف آباد، یوسف سفید همدان و غیره.

 

 

هندوانه مثل سایر گیاهان خانواده کدوییان، نسبت به یخبندان حساس است و برای رشد و نمو احتیاج به روزهای گرم آفتابی دارد. مناسب ترین خاک برای هندوانه، خاک های سبک حاصلخیز است و برداشت محصول، زمانی صورت می گیرد که هندوانه رسیده باشد، لذا می توان پژمرده شدن پیچک مجاور دم میوه را در نظر گرفت. قسمت های مورد استفاده هندوانه، گوشت، تخم و پوست آن است. هندوانه به صورت خام و مرباخورده می شود و تخم آن را خام یا بوداده، به عنوان آجیل مصرف می کنند.

 

 

هندوانه داراي اسيد آمينه اي بنام سيترولين و موادي بنام كاروتن و ليكوپن و نوعي قند بنام مانيتول مي باشد.

 

 

خواص داروئی هندوانه

 

 

خواص داروئي هندوانه :

 

 

هندوانه از نظر طب قديم ايران سرد و تر است . گرما را برطرف مي كند و بهترين ميوه تابستان است .

 

 

1)هندوانه مدر است و به پائين آوردن فشار خون كمك مي كند.

 

2)هندوانه معده را تقويت مي كند.

 

3)پوست سفيد داخل هندوانه براي زخم گلو و دهان بسيار موثر است.

 

4)مغز تخمه هندوانه كرم هاي معده و روده را از بين مي برد.

 

5)هندوانه براي ورم مثانه مفيد است.

 

6)هندوانه بدن را تازه و شاداب مي كند.

 

7)هندوانه براي اشخاص گرم مزاج بسيار خوب است.

 

8)آب هندوانه مخلوط با سكنجبين علاج كننده يرقان و دفع كننده سنگ كليه است.

 

9)براي خنك كردن بدن در روزهاي گرم تابستان هندوانه را با شكر بخوريد.

 

10)براي برطرف كردن تب و اخلاط بدن هندوانه را با شير خشت بخوريد.

 

11)براي رفع خارش بدن هندوانه را با تمبر هندي بخوريد.

 

12)هندوانه را بايد هميشه بين دو غذا خورد يعني تقريبا سه ساعت بعد از غذا و يكساعت قبل از غذا . زيرا اگر بلافاصله بعد از غذا خورده شود در هضم غذا اختلال ايجاد مي كند همچنين نبايد آنرا با ميوه هاي ديگر مخلوط كرد زيرا توليد نفخ شكم مي كند.

 

 

خواص هندوانه

 

در صد گرم هندوانه مواد زير موجود است :


آب 92 گرم

 

پروتئين 0/5 گرم

 

مواد چربي 0/2 گرم

 

نشاسته 6 گرم

 

كلسيم 0/7 ميلي گرم

 

فسفر 10 ميلي گرم

 

آهن 0/5 ميلي گرم

 

سديم 1 گرم

 

پتاسيم 100 ميلي گرم

 

ويتامين آ 600 ميلي گرم

 

ويتامين ب 1 0/03 ميلي گرم

 

ويتامين ب 2 0/3 ميلي گرم

 

ويتامين ب 3 0/2 ميلي گرم

 

ويتامين ث 8 ميلي گرم

 

 

تخم هندوانه داراي حدود 30 درصد روغن است كه از نظر خواص شيميايي مانند روغن بادام مي باشد .

 

 

هندوانه از نظر طب قديم ايران سرد و تر است . گرما را برطرف مي كند و بهترين ميوه تابستان است .


تزیین هندوانه

 


حدود ۴۴ درصد كالری هندوانه را قند تشكیل می دهد، اما قند آن طبیعی است و همانطور كه می دانیم قند دشمن بدن نیست. بلكه یك ماده غذایی حیاتی برای تأمین سوخت انرژی است و تنها منبع سوخت مغز است.علاوه بر قند و آب، هندوانه دارای ویتامین ث و مقدار كم و ناچیزی چربی اما بدون كلسترول است.

 

 

هندوانه دارای لیكوپین فتوشیمیایی است كه این ماده یكی از كاروتنوئیدهای رنگی جلوگیری كننده و جنگنده با بیماریهای است. هندوانه قرمز رنگ است چون دارای موادشیمیایی طبیعی به شكل رنگدانه های قرمز رنگ مثل گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی پخته شده عالی ترین منبع لیكوپین است. لیكوپین از دیواره سلولی گیاهان آزاد می شود و توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرد.علاوه بر تمام اینها، هندوانه بدون چربی و یك منبع غنی از ویتامین A - C - B۶ ویتامین است. مطالعات نشان می دهد، یك فنجان و نیم هندوانه دارای ۹ تا ۱۳ میلی گرم لیكوپین است و بطور متوسط لیكوپین موجود در هندوانه ۴۰ درصد بیشتر از لیكوپین موجود در گوجه فرنگی است. همانطور كه می دانیم لیكوپین از بدن در برابر ابتلا به بیماریهای قلبی، برخی انواع سرطانها مثل سرطان پروستات، ریه، سینه و مخاط رحم، محافظت به عمل می آورد و از بروز این بیماریهای خطرناك جلوگیری می كند.

☺♪reza♪☻ بازدید : 490 سه شنبه 30 تیر 1394 نظرات (0)

نام علمی: Lycopersicum esculentum

 گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است كه اگرچه به صورت پخته و رب - در غذا - زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف آن به صورت خام بسیار مفیدتر است.
 


 

ارزش غذایی گوجه فرنگی
 

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A ، اسیدفولیك یا بتا كاروتن و مقدار كمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، كمی آهن، مس و روی نیز هست.

 

 

خواص درمانی گوجه فرنگی

 

گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌كننده ضعف و خستگی، تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌كنند. در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینكه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

 

گوجه فرنگی دشمن سرطان

 گوجه فرنگی نیز مانند هر میوه و سبزی دیگری باید رسیده باشد و ظاهری بدون لك و سالم داشته باشد و برای نگهداری كوتاه‌مدت آن حتی تا 15 الی 20 روز نیز یخچال بهترین مكان است ولی برای زمان بیشتر از آن می‌توان روش فریز كردن را انتخاب كرد. اگرچه در سال‌های اخیر گوجه فرنگی در تمام فصول سال یافت می‌شود ولی به لحاظ طعم و رنگ با انواع تابستانه آن متفاوت است. بنابراین برای استفاده از طعم گوجه فرنگی‌های تابستانه در پخت و پز زمستانی، شما می‌توانید آنها را ابتدا به صورت ریز خرد كرده یا رنده كنید، سپس بدون روغن در تابه‌ای ریخته و روی اجاق گاز بپزید. پس از آنكه آب آن بخار شد و گوشت رنده شده آن غلظت نسبی‌ای پیدا كرد، آن را در یك ظرف یا كیسه فریزر بسته‌بندی كرده و در فریزر نگهداری كنید.

 

ارزش غذایی یك عدد گوچه‌فرنگی تازه
 
كالری / 24

ارزش غذایی گوجه فرنگی تازه


چربی / 0 گرم


چربی اشباع شده / 0 گرم


كلسترول / 0 میلی‌گرم


كربوهیدرات / 5 گرم


پروتئین / 1 گرم


فیبر رژیمی / 1 گرم


سدیم / 6 میلی‌گرم


ویتامین C / 15 میلی‌گرم


پتاسیم / 292 میلی‌گرم
 

مضرات گوجه فرنگی :

 در بعضی از اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشكال صورت می گیرد آنهائیكه معده حساس دارند نباید درخوردن گوجه فرنگی افراط كنند .

 

بعضی از افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند اینگونه افراد نیز نباید گوجه فرنگی بخورند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 274
  • کل نظرات : 32
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 18
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 245
  • بازدید سال : 7,091
  • بازدید کلی : 60,709